Ukryty Wpływ Długotrwałego Stresu Na Nasze Zdrowie Fizyczne

Published:

Istnieje kluczowa różnica między dobrym a złym stresem

Stres to złożony temat. Każdego dotyka inaczej, a długość trwania i jego siła zależą od wielu wewnętrznych (biologicznych) i zewnętrznych (środowiskowych) czynników. Żeby jeszcze bardziej wszystko skomplikować, krótkie okresy stresu mogą być tak naprawdę dla nas korzystne. Wiemy, że to brzmi dziwnie, ale żeby wyjaśnić kilka niejasności, musimy rozbić naszą reakcję walcz-lub-uciekaj na części.

women doing yoga

Patrząc prosto w nos tygrysowi szablozębnemu, nasi prehistoryczni przodkowie mieli dwie opcje: walczyć albo brać nogi za pas. My może i wiemy, co byśmy wybrali, ale każda z tych opcji wywołuje inną reakcję biologiczną w naszym ciele. Nasz organizm dostaje dawkę epinefryny, noradrenaliny i kortyzolu. W rezultacie, podnosi się poziom adrenaliny, skupienie i ciśnienie krwi, a rytm serca przyspiesza. W obecnych czasach, kilka milionów lat później, gdy minęły już czasy zagrożenia ze strony czworonożnych drapieżników, społeczeństwo staje przed własnymi wyzwaniami, które sprawdzają naszą reakcje stresową.

Terminy w pracy, trudna rozmowa, publiczne wystąpienie albo spotkanie rodziców Twojego partnera; wszystkie z tych sytuacji mogą wywołać reakcję stresową, aktywując naszą naturalną reakcję walcz-lub-uciekaj. Nie radzimy uciekać przed teściami, ale dodatkowe skupienie zapewnione przez stres może zdecydowanie pomóc wypełnić te krępującą ciszę w przerwach między rozmowami. Jeśli ostre okresy stresu są dobre, to czym jest zły stres?

Wydłużone okresy stresu nie pozwalają na zmniejszenie poziomu substancji chemicznych, które zostały wyzwolone pod wpływem reakcji walcz-lub-uciekaj. Zamiast tego, zostają one w organizmie, powodując uczucie lęku i kilka problemów zdrowotnych. Długotrwały stres poważnie wpłynie na twoje zdrowie.

Pięć sposobów uszkadzania naszego ciała przez stres

Bycie nerwowym w sytuacjach stresowych jest naturalne. To również oznaka krótkotrwałego stresu. Przewlekły stres ma o wiele trwalsze objawy. Zaliczają się do nich problemy z oddychaniem, zawroty głowy, utrata libido, ból w klatce piersiowej i zmęczenie.

Wiele z tych symptomów jest natychmiast rozpoznawana przez osoby na nie cierpiące, ale działanie stresu widać nie tylko na zewnątrz. W środku nasz organizm desperacko próbuje przywrócić naturalną równowagę. W efekcie, chemiczny bałagan spowodowany przewlekłym stresem rozrasta się do wielu krytycznych układów biologicznych.

Stres powoduje problemy z trawieniem

sausages

Uczucie ssania w Twoim żołądku przed sytuacją stresową? To Twój brzuch reaguje na reakcję walcz-lub-uciekaj organizmu. Nasz układ trawienny jest o wiele bardziej elegancki, niż sądzi wielu z nas. Jest domem dla milionów komórek nerwowych, a stres może wywołać potężną reakcję w przewodzie pokarmowym.

Nadprodukcja kwasów żołądkowych, nudności, biegunka lub zatwardzenie, a nawet skurcze w Twoim przełyku - wszystkie te objawy mogą być wywoływane przez długotrwały stres, czyli taki, który nie odchodzi. W najgorszych przypadkach, jeśli już wcześniej cierpiałeś na jakieś schorzenia, jak zespół jelita drażliwego albo wrzody żołądka, stres może dodatkowo wzmocnić ich objawy.

Stres prowadzi do otyłości

Po ciężkim dniu w pracy, ostatnie na co masz ochotę to przygotowywanie posiłku od zera. Pożądamy jedzenia bogatego w tłuszcze i cukry. Gotowe w kilka minut, zapewniają natychmiastowe polepszenie nastroju i ulgę od stresu, przynajmniej na krótką metę. Pociąg do tłustego jedzenia nie jest wynikiem lenistwa ani słabej samokontroli. Tak naprawdę sprowadza się do systemu nagrody w naszym mózgu. Kiedy jemy jedzenie, które nam sprawia przyjemność (w większości przypadków śmieciowe jedzenie), nasz organizm uwalnia dopaminę, aby walczyła z związkami chemicznymi związanymi ze stresem.

Na pewno wiesz, jak działa ten cykl. Stresujemy się, pozwalamy sobie na jedzenie, żeby poczuć się lepiej i przez to tyjemy. Wzrost wagi sprawia, że jesteśmy emocjonalnie zestresowani i wracamy do punktu wyjścia. Stres może łatwo doprowadzić do otyłości, która sama w sobie ma zestaw szkodliwych objawów.

Stres osłabia układ odpornościowy

broken umbrellas

Nasz układ odpornościowy jest przyzwyczajony do radzenia sobie ze stresem. Kiedy chorujemy, nasze ciało jest poddane dodatkowemu stresowi i musi pracować ciężej. To naturalna reakcja, albowiem dzięki niej infekcje i choroby mogą być zwalczane, gdy zajdzie taka potrzeba. Typowo, stres związany z chorobą uderza mocno, żeby potem zelżeć wraz z upływem czasu. Po tygodniu lub dwóch zaczynasz się czuć normalnie i naturalny stan homeostazy zostaje przywrócony. Nasz układ odpornościowy działa w ten sam sposób, kiedy zbliża się jakiś ważny termin w pracy. Pracuje ciężej do ukończenia projektu, aby potem wrócić do poprzedniego poziomu.

Używając tego samego scenariusza, wyobraź sobie, że już jesteś pod presją, kiedy Twój szef prosi Cię o oddanie projektu nawet wcześniej. Już teraz gonisz ostatkiem sił, a teraz musisz podwoić starania. Jakość twojej prezentacji na pewno nie będzie zadowalająca. Nie dałeś rady włożyć w nią swoich maksymalnych starań.

Teraz zamień zestresowaną wersję siebie z Twoim układem odpornościowym. Być może zwiększa przepływ krwi i naszą reakcję przeciwzapalną, kiedy się stresujemy, ale na krótką metę. Przewlekły stres osłabia zdolność naszego układu odpornościowego do efektywnego działania. Przegląd opublikowany przez NCBI kończy się wnioskiem, że "badanie nad efektami działania stresu na stan zapalany u badanych osób pokazały, że wystawienie na stres zwiększa prawdopodobieństwa rozwoju chorób".

Problemy układu nerwowego

Implikacje zwiększonej reakcji zapalnej wychodzą poza nasz układ odpornościowy. Badacze z Wydziału Psychiatrii w Korei odkryli, że stres może "zwiększyć poziom cytokin prozapalnych". Cytokiny spełniają rolę posłańców, którzy mówią komórkom, co robić w przypadku choroby lub infekcji. Podczas gdy reakcja zapalna jest potrzebna, żeby poradzić sobie z tymi problemami, to właśnie zwiększona liczba prozapalnych cytokin została skojarzona z rozwojem chorób serca, cukrzycy i niektórych rodzajów raka. Aby przeczytać kompletne omówienie cytokin i ich znaczenie, przeczytaj nasz tekst na temat przewlekłego stanu zapalnego

Problemy z układem sercowo-naczyniowym

Obok mózgu, serce jest najprawdopodobniej drugim najważniejszym narządem w naszym ciele. Utrzymywanie go w optymalnej kondycji jest kluczowe dla długiego i zdrowego życia. Niestety, długotrwały stres znacząco wpływa na zdolność naszego serca do bezproblemowej pracy.

Korzystając z kilku źródeł danych naukowych, przegląd dostępny na stronie Nature International Journal of Science miał za cel sprawdzenie bezpośrednich powiązać pomiędzy psychologicznym stresem i chorobami układu sercowo-naczyniowego. Oto kilka z głównych wniosków zawartych w tej pracy: "Psychologiczny stres przyczynia się do chorób układu sercowo-naczyniowego na kilku etapach", aby potem dodać "przewlekły stres w pracy i w życiu prywatnym jest związany z 40-50% wzrostem występowania choroby wieńcowej serca".

...przewlekły stres w pracy i w życiu prywatnym jest związany z 40-50% wzrostem występowania choroby wieńcowej serca.

Jak radzić sobie z długotrwałym stresem — metoda BAMA

Szkodliwe działanie przewlekłego stresu jest znaczne. Dotyka głównych narządów, prowadzi do wzrostu wagi i wpływa na naszą zdolność do zwalczania chorób, tak więc radzenie sobie ze stresem jest kluczowe. Metoda BAMA to świetny przykład, jak można zredukować stres przy pomocy kilku prostych kroków. Dzięki skoncentrowaniu się na swoim ciele, świadomości, umyśle i sztuce możesz doświadczyć naukowo udowodnionego obniżenia poziomu stresu. Żeby jak najbardziej ułatwić podążanie wytycznymi metody BAMA, przygotowaliśmy artykuł omawiający jej podstawy. Możesz przeczytać więcej **tutaj.

Na szczęście, pomimo reperkusji, możesz wiele zrobić, żeby zredukować stres. Czy to przez łagodne ćwiczenia, kreatywne zajęcia, naturalną, zdrową dietę albo aktywność społeczną - wiedz, że stres nie musi wpływać na Twoje życie. Kluczem jest zrozumienie, jak działa Twoja reakcja walcz-lub-uciekaj i wykorzystanie jej w sposób korzystny dla siebie.

Stay up to date. Subscribe to our newsletter.

Który produkt potrzebuję?