Co Możemy Zrobić z Epidemią Przewlekłego Bólu Pleców?

Published:

Przewlekły ból pleców dotyka każdego roku kilka milionów ludzi

Ból pleców dotyka milionów kobiet i mężczyzn. Ostry ból pleców może się nasilać wraz z wiekiem, lecz atakuje niezależnie od wieku. Na szczęście, większość z nas odczuje poprawę bez żadnej interwencji medycznej. Ryzyko wystąpienia ostrego lub przewlekłego bólu to nie powód do paniki. Kombinacja kości, więzadeł i nerwów w naszych plecach może i jest wrażliwa, ale szybko dochodzi do siebie.

Niektóre rodzaje bólu pojawiają się, kiedy siedzisz nieruchomo; inne kiedy idziesz. Wystarczy prosty ruch, jak schylenie się, żeby przywitać się z dziećmi i nagle ostry, przeszywający ból przepływa przez dolną partię Twoich pleców. W niektórych przypadkach, ból może rozciągać się aż do nóg.

Staromodna porada o odpoczynku zmniejszającym ból pleców jest przestarzała. Zamiast tego ruch, pozytywne podejście i wznowienie lekkich regularnych ćwiczeń to najlepsze sposoby na pokonanie ostrego bólu pleców i powstrzymaniu go w przekształcenie się w przewlekły ból.

Zanim przyjrzymy się kilku objawom przewlekłego bólu pleców - oznakom, że należy przeprowadzić dodatkowe badania - zawsze najlepiej jest wiedzieć, z jakim typem bólu mamy do czynienia.

Ból dolnej partii pleców można podzielić na dwie główne kategorie:

Ból pleców

Promieniujący z Twojego kręgosłupa, ból najczęściej skupia się na dolnej partii Twoich pleców i dookoła bioder. Ból pleców jedna z najczęstszych przyczyn problemów, jakie możesz mieć przy schylaniu. Wstawanie z kanapy albo wysiadanie z samochodu może być problematyczne dla osób cierpiących na ból pleców. Największym problemem bólu pleców jest fakt, że najczęściej występuje niespodziewanie. Wśród objawów mogą być także krótkie, szybko ustępujące spazmy.

Ból nóg

Ten rodzaj bólu jest ostrzejszy, pod względem częstości występowania i siły. Powód, dla którego ból podróżuje w dół nogi, zamiast koncentrować się w plecach, jest w nerwach. Aby pomóc nam skoordynować ruchy, nerwy prowadzą przez nogi do dolnej partii pleców, zanim dostają się pod ochronę kręgosłupa. Potocznie nazywana rwą kulszową, ból nóg może wskazywać na uszkodzenie dysków w naszych plecach. Przez uciskanie nerwów połączonych z naszymi nogami czujemy ból aż do naszych stóp. W przypadku rwy kulszowej, odpoczynek albo zdjęcie ciężaru z nóg może pomóc natychmiast.

W większości przypadków, proste zmiany w stylu życia mogą pozbyć się bólu pleców

W obydwu typach bólu większość objawów ustępuje po kilku tygodniach. Nawet osoby, które nie cierpią na przewlekły ból mogą z biegiem czasu zaobserwować poprawę symptomów. Przed wyruszeniem do lekarza albo sięgnięciem po leki na receptę, zmiany w nawykach mogą mieć duży wpływ, łagodząc ból pleców i potencjalnie zapobiegając wystąpienie przewlekłego bólu.

Trzy krytyczne czynniki mogą pomóc w redukcji bólu dolnej partii pleców: podejście mentalne, ruch i dieta lub suplementy, które zmniejszają stan zapalny.

Wszystko zaczyna się od pozytywnego nastawienia - mentalnej gotowości żeby nie pozwolić bólowi zrujnować naszych planów albo naszych zdolności fizycznych. Osty ból pleców szybko może przeistoczyć się w przewlekły, jeśli myślimy o nim jako o chorobie śmiertelnej, a nie jak o uleczalnej. Chęć pozostania w dobrym zdrowiu i wznowieniu normalnej aktywności będzie kluczowa w zmniejszeniu intensywności i częstości występowania bólu pleców. Wszystko obraca się wokół aktywnego podejścia, należy "posiąść" ból, zamiast być pasywnym i wierzyć, że leczenie samo załatwi sprawę.

Koniec z wylegiwaniem się w łóżku, czas zacząć się ruszać. Upewnij się, że pozostaniesz w granicach tego, co możliwe przy Twojej konkretnej przypadłości, ale nawet jeśli to tylko krótki spacer albo wejście i zejście po schodach każdego dnia to ruch mięśni istotnie przyczyni się do poprawy w większości przypadków. Nasze ciała, a zwłaszcza nasze plecy, są specjalnie zaprojektowane do mobilności.

Ostatni krok, użycie środków przeciwzapalnych albo przeciwbólowych, powinien być widziany jako wsparcie poprzednich dwóch wskazówek. Mogą wystarczająco zmniejszyć ból, żebyś stanął na nogach, ale same nie powstrzymają nawrotów bólu. To częsty błąd popełniany przez ludzi —myślenie, że kilka leków przeciwbólowych i chwila odpoczynku sprawi, że ból zniknie. Końcowy rezultat jest przeciwny.

Objawy przewlekłego bólu pleców

Jeśli objawy się utrzymują albo pogarszają należy uważać na kilka ostrzegawczych objawów. Jeśli występuje jeden z tych symptomów najlepiej jest skonsultować się ze specjalistą ochrony zdrowia. Ból pleców może być faktycznie prekursorem poważniejszych schorzeń.

Odrętwienie w okolicach krocza albo jakakolwiek zmiana w Twojej zwykłej kontroli pracy jelit to jedne z pierwszych oznak, że potrzebujesz dodatkowych badań. Jeśli Twoje bóle pleców występują w połączeniu z gorączką, chorobą albo spadkiem wagi, to może być infekcja, która wywołuje ból pleców, a nie problem z konkretnym mięśniem lub dyskiem. Niekończący się ból, utrzymujący się przez całe tygodnie bez chwili ulgi pomimo aktywności fizycznej albo środków przeciwzapalnych to znak, że należy skorzystać z pomocy medycznej. Tomografia komputerowa albo prześwietlenie może być konieczne do zdiagnozowania problemu.

Skoncentruj się na aktywności i pozytywnym podejściu

Znasz swoje ciało lepiej, niż ktokolwiek. Jeśli czujesz, że coś jest nie tak, to zawsze najpierw korzystaj z porady specjalisty. Jednak w około 90% przypadków osoby z ostrym bólem pleców odczuwają poprawę w ciągu kilku tygodni. Dzięki wprowadzeniu kilku prostych zasad w stylu życia ryzyko przemiany ostrego bólu w przewlekły może być znacząco zredukowane. Inne zajęcia, takie jak wizyta u kręgarza, yoga i pilates również mogą zwiększyć odporność na rozwój przewlekłego bólu pleców.

Stay up to date. Subscribe to our newsletter.

Który produkt potrzebuję?