Enhance Meditation With CBD

Published:

Wydaje się, że gdzie się nie obrócimy, stres zawsze pozostaje w pobliżu. Niezależnie czy chodzi o pracę, rodzinę, czy tylko delikatny balans zobowiązań finansowych i emocjonalnych, dobrą informacją jest to, że nie musimy stresować się tym całym stresem! Istnieje wiele metod, które mogą pomóc złagodzić stres, oczyścić umysł i przywrócić nam wewnętrzną równowagę.

Zrozumienie stresu w dzisiejszych czasach

W czasach prehistorycznych, reakcja na stres była niezbędnym narzędziem w walce o przetrwanie. I chociaż strach o zjedzenie przez liczne drapieżniki minął, sposób, w jaki nasz mózg nauczył się radzić sobie ze stresem pozostaje takim sam. Co więcej, nawet jeśli logiczna część naszego umysłu mówi nam, że ostateczny termin wykonania projektu w pracy jest znacznie mniej przerażający niż zjedzenie przez tygrysa szablozębnego — obszar naszego mózgu kontrolujący stres nie widzi tego w ten sposób.

Myślenie o stresie jako o rzeczy, którą musimy wyeliminować z naszego życia jest bezcelowe. Krótkoterminowo reakcja na stres pomaga nam się skupić, dodaje energii i sprawia, że jesteśmy bardziej uważni — tygrys szablozębny czy nie, są to naprawdę przydatne umiejętności. Jednak z badań jasno wynika, że przewlekły stres ma znaczący wpływ na nasze zdrowie, zarówno psychiczne jak i fizyczne. I właśnie w tym momencie radzenie sobie z naszymi reakcjami na stres staje się kluczowe. Aby utrzymać kontrolę nad stresem i złagodzić skutki długotrwałego, uporczywego stresu, musimy znaleźć sposób, aby przekonać naszą reakcję na stres, że nie wszystkie problemy związane z pracą, rodziną czy relacjami z ludźmi wymagają takiej samej odpowiedzi.

Stosowanie medytacji jako środka warunkującego naszą reakcję na stres

Od kiedy buddyzm pojawił się w V wieku p.n.e., kultury na całym świecie zaczęły stosować medytację jako sposób na reorganizację myśli. Niektórzy zakładają, że medytacja polega na tym, aby stać się inną osobą, ale w rzeczywistości jest to metoda treningu umysłu, która nie różni się od trenowania ciała za pomocą sportu. Jednak tutaj zamiast trenować nasze mięśnie, aby miały większą wytrzymałość lub siłę, przygotowujemy umysł do bycia bardziej świadomym naszych myśli oraz do tworzenia zdrowszych, mniej stresujących perspektyw.

Pojęcie medytacji można podsumować jednym słowem — uważność (ang. mindfulness). Uważność definiowana jest jako „stan mentalny osiągany poprzez skupienie uwagi na chwili obecnej, przy jednoczesnym uznaniu oraz akceptacji własnych uczuć, myśli oraz doznań cielesnych”.

Wystarczy przeczytać tę definicję, aby zauważyć, że uważność jest dokładnym przeciwieństwem tego, jak nasz mózg naturalnie reaguje na stres. Sprawia to, że uważność jest niezwykle potężnym narzędziem w kontroli nad naszymi reakcjami na stres oraz w poprawie radzenia sobie w sytuacjach stresowych. Fantastyczną rzeczą w medytacji oraz w osiąganiu stanów uważności jest to, że może to robić każdy, gdziekolwiek i kiedykolwiek. Nie znaczy to, że od razu poczujesz się komfortowo medytując — medytacja wymaga praktyki.

Istnieje wiele form medytacji, ale ich główny cel pozostaje ten sam. Skupiając się na pojedynczym elemencie (zazwyczaj na oddechu, mantrze, czy płomieniu świecy), możemy nauczyć się kontrolować uwagę, jaką przekazujemy naszym myślom, a także uznawać uczucia, które nas przerażają czy sprawiają, że czujemy się niekomfortowo. Akceptując, że te myśli istnieją (a istnieją, bez względu na to, kim jesteś), możemy wytrenować nasz mózg, aby wywoływana na nie reakcja była coraz łagodniejsza.

Nie tylko buddyści i spirytyści wierzą w moc medytacji. W badaniu przeprowadzonym przez zespół z laboratorium Brain Belief and Behaviour (Mózg, Wiara i Zachowanie) Uniwersytetu Coventry, przeanalizowano 18 różnych prób wpływu różnych praktyk medytacyjnych na ludzkie ciało. Chociaż metody medytacji różniły się od siebie, tak samo jak i zakres pacjentów, naukowcom udało się odkryć pewną prawidłowość.

U osób, które praktykowały jakąś formę interwencji w relację umysł—ciało zauważono zmniejszenie genów związanych ze stanami zapalnymi. Spowodowane to było zmniejszoną aktywnością czynnika transkrypcyjnego NF-κB, który bierze udział w regulacji odpowiedzi naszego układu odpornościowego na infekcje oraz stymulowanie produkcji prozapalnych cytokin. Więcej o szkodliwej roli prozapalnych cytokin można przeczytać tutaj.

CBD i medytacja: synergiczna relacja

Nie istnieje jedno uniwersalne podejście do radzenia sobie ze stresem. Skuteczność polega zazwyczaj na połączeniu różnych praktyk. Nawet medytacja, której skuteczność wspierana jest zarówno naukowo jak i anegdotycznie, aby skutecznie działać wymaga zarówno praktyki jak i czasu. Nie wspominając już o tym, że pewne rodzaje stresu mogą być tak przytłaczające, że sama myśl o tym, aby usiąść i oczyścić umysł może wydawać się na daną chwilę niemożliwa. Właśnie w takich scenariuszach bardzo przydatne może okazać się zastosowanie CBD.

Wpływ CBD na stres jest już powszechnie znany, a wszechstronność tego kannabinoidu ma korzystny wpływ na nasze reakcje na traumatyczne wspomnienia, co pokazują badania zarówno na zwierzętach jak i ludziach. Dzięki interakcji z układem endokannabinoidowym oraz innymi szlakami molekularnymi, CBD może być w stanie zmniejszać reakcję na stres do momentu, w którym możemy swobodnie praktykować medytację. Oddzielnie zarówno CBD jak i medytacja same w sobie wykazują wysoką skuteczność, ale stosowane razem mogą okazać się jeszcze bardziej efektywnym sposobem na radzenie sobie za stresem, jak i zapewnić zdrowsze, bardziej satysfakcjonujące życie.

Stay up to date. Subscribe to our newsletter.

Który produkt potrzebuję?