Co to są flawonole?

Flawonole to fitochemikalia należące do klasy flawonoidów. Znajdują się w miąższu i skórkach owoców oraz warzyw, a na ich kolor ma wpływ wystawienie na światło UV. Flawonole stanowią jedną z największych grup flawonoidów, ale ich stężenie w żywności nie jest stałe. Na ilość flawonoli znajdujących się w żywności mogą wpływać takie czynniki jak rodzaj rośliny i jej dojrzałość, sezon oraz sposób przetwarzania i przygotowywania.

Kolor

Flawonole zwykle posiadają odcień intensywnej żółci. Mocne zabarwienie wskazuje na większe stężenie flawonoli.

Znajdują się również w

Istnieją dziesiątki różnych flawonoli, ale najczęstsze z nich to:

• Kwercetyna

Kapary, żurawina, cebula, białe porzeczki.

• Kemferol

Szpinak, jarmuż, szczypiorek, fasolka szparagowa.

• Mirycetyna

Brokuły, oregano, koper włoski, czerwone wino.

• Izoramnetyna

Migdały, estragon, gruszki, nopal (opuncja).

Badania nad flawonolami

W kilku badaniach dieta bogata we flawonole została powiązana z korzystnymi wynikami. Badania są w toku, ale wpływ flawonoli może obejmować kontrolę masy ciała, zapobieganie chorobom układu sercowo-naczyniowego i zapobieganie rakowi.

W badaniu opublikowanym w 2016 r. w BMJ obserwowano spożycie flawonoidów wśród mężczyzn i kobiet przez 24 lata życia. Po uwzględnieniu czynników związanych ze stylem życia (dieta, palenie i aktywność fizyczna) wyniki wykazały, że „wyższe spożycie żywności bogatej w flawonole, flawan-3-ole, antocyjany i polimery flawonoidowe może przyczynić się do utrzymania masy ciała w wieku dorosłym” (Bertoia et al., 2016).

British Journal of Cancer opisał badanie, które stwierdziło, że Greczynki stosujące dietę bogatą we flawonoidy mają „odwrotną zależność” występowania raka piersi. W badaniu wzięło udział 820 kobiet, u których wystąpił rak piersi, a 1 548 kobiet stanowiło grupę kontrolną. Naukowcy odnotowali, że „nie stwierdzono związku między ryzykiem raka piersi a flawanonami, flawan-3-olami, flawonolami, antocyjanidynami i izoflawonami” (Peterson et al., 2003).

W 2002 r. dziennik American Journal of Clinical Nutrition” przedstawił badanie, w którym stwierdzono, że niektóre flawonole mogą zmniejszać ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych. Kwercetyna była związana z „niższą śmiertelnością z powodu choroby niedokrwiennej serca” i „rzadszym występowaniem raka płuc”. Przyjmowanie kemferolu zmniejszało „występowanie chorób naczyniowych mózgu”, podczas gdy dieta bogata w myricetynę wykazała „niższe ryzyko wystąpienia raka prostaty” (Knekt et al., 2002).

Uważa się, że przyjmowanie flawonoidów przez okres dziesięciu lat pozytywnie wpływa na pogorszenie się funkcji poznawczych. Badanie opublikowane w American Journal of Epidemiology stwierdziło, że osoby spożywające większą ilość flawonoidów miały „lepszą wydajność poznawczą początkową” oraz „lepszą ewolucję wydajności wraz z upływem czasu”. Mimo uwzględnienia wpływu stylu życia na te czynniki, naukowcy stwierdzili, że ta zależność się utrzymuje (Letenneur, Proust-Lima, Le Gouge, Dartigues, & Barberger-Gateau, 2007).

Bezpieczeństwo i skutki uboczne

Mimo że większość badań wskazuje, że flawonole są dobrze tolerowane, zaobserwowano pewne działania niepożądane związane z nadmiernym spożyciem flawonoidów. W 2000 r. raport Free Radical Biology & Medicine zauważył, że wyższe dawki flawonoidów mogą działać jako mutageny, prooksydanty i hamować enzymy takie jak cytochrom P450. Radą naukowców było unikanie spożywania flawonoli na „poziomach wyższych niż te, które można uzyskać z typowej diety wegetariańskiej”.

Który produkt potrzebuję?