About the author
Sources
Źródła

[1] Meredith G.R., Rakow D.A., Eldermire E.R.B., Madsen C.G., Shelley S.P., Sachs N.A. (2020) Minimum time dose in nature to positively impact the mental health of college-aged students, and how to measure it: A scoping review. Frontiers in Psychology. Pobrano z: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02942 [Źródło]

Back

Stres i lęk: czym się różnią?

Stres i lęk

Wiele osób myli stres i lęk, ponieważ odczuwamy je podobnie. Jednak należy wiedzieć, czym się różnią i na jakie sposoby stres i lęk mogą wpłynąć na zdrowie psychiczne oraz fizyczne. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się wszystkiego, co powinieneś wiedzieć.

Czym jest stres?

Stres to stan, który może zakłócić zdrowie psychiczne i fizyczne. Wspiera on organizm w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami – kiedy czujemy się pod presją, zostaje uruchomiona wrodzona reakcja ucieczki lub walki. Poprzez wytwarzanie określonych neuroprzekaźników oraz odwrócenie uwagi od układów, które nie są niezbędne, organizm wchodzi w stan gotowości, co pomaga nam radzić sobie w trudnych sytuacjach.

Choć przyczyny stresu różnią się w zależności od osoby, to ta wbudowana reakcja jest naturalna dla nas wszystkich. Jednak problem polega na tym, że nasz organizm może utrzymywać te zmiany jedynie przez określony czas. Jeśli stres utrzymuje się i staje się przewlekły, to wtedy zaburza funkcje niezbędne do prowadzenia zdrowego oraz zbalansowanego życia.

Czym jest lęk?

Jeśli kiedykolwiek martwiłeś się lub obawiałeś się czegoś, co ma się wydarzyć, znasz lęk. To uczucie jest całkowicie naturalne, zwłaszcza w nieznanych sytuacjach, takich jak rozmowa o pracę lub poznanie nowej osoby.

Lęk to sposób naszego organizmu na przekazanie nam, że coś może być nie w porządku, ale nie oznacza to, że powinieneś całkowicie unikać niepokojących sytuacji. Mogą one motywować Cię do pokonania lęku, dzięki czemu poczujesz się zwycięsko. Jednak przewlekły lęk (najczęściej trwający dłużej niż sześć miesięcy) lub uczucie lęku, które nie ma jasnej przyczyny, mogą oznaczać, że masz zaburzenia lękowe.

Co wywołuje stres i lęk?

Powody stresu mogą być bardzo różne. Kiedy zaczynasz nową pracę, robienie pięciu rzeczy na raz może być stresujące, ale kiedy nauczysz się ustalać priorytety i nabierzesz pewności siebie, stres znika.

Najważniejsze, aby pamiętać, że wszyscy różnie radzimy sobie ze stresem. Nie ma wszechstronnego przewodnika na temat tego, jakie sytuacje lub wydarzenia mogą być stresujące, ale ważne jest nauczenie się, jak rozpoznać stres oraz jak sobie z nim radzić.

Trochę łatwiej określić sytuacje, które wywołują lęk u ludzi, ponieważ to uczucie jest powszechne. Codzienne sytuacje, które mogą wywołać u nas lęk to między innymi:

• rozmowy o pracę,
• prezentacje w pracy,
• poznanie teściów,
• publiczne przemawianie,
• problemy finansowe,
• kłopoty ze zdrowiem.

Choć może się wydawać, że sytuacji, które wywołują u nas lęk jest bez liku, to jest to całkowicie naturalne uczucie. Podkreślmy jeszcze raz, że kluczowe jest rozpoznanie lęku oraz strategie radzenie sobie z nim.

Jak rozróżnić, czy mam do czynienia ze stresem, czy lękiem?

Biorąc pod uwagę podobieństwo tych dwóch stanów, nic dziwnego, że ludzie mają kłopoty w określeniu, czy mają do czynienia ze stresem, czy z lękiem. I choć nie jest niczym niezwykłym, aby po trochu doświadczać obu uczuć, to jest między nimi fundamentalna różnica.

W istocie stres to reakcja organizmu na bodźce zewnętrzne, podczas gdy lęk jest bardziej wewnętrznym uczuciem. Na przykład, jeśli masz do czynienia z trudną sytuacją, a objawy znikają po jej rozwiązaniu, to najprawdopodobniej masz do czynienia ze stresem. Jeśli jednak usuniesz zewnętrzny wpływ, ale wciąż czujesz się zaniepokojony lub przytłoczony, to prawdopodobnie doświadczasz lęku.

Jeśli masz wątpliwości, to pamiętaj, że stres jest najczęściej reakcją na coś, podczas gdy lęk jest stanem umysłu, który może się utrzymywać pomimo zewnętrznych bodźców. Kiedy już będziesz wiedzieć, jak je odróżnić, to radzenie sobie z nimi będzie znacznie łatwiejsze.

Jak stres i lęk mogą wpłynąć na Twoje zdrowie?

Najlepiej jest zacząć od wpływu stresu, albowiem jak zaraz zobaczysz, może on wpływać na praktycznie cały organizm. Nie znaczy to jednak, że wszyscy doświadczają wszystkich objawów w tym samym czasie. Dokładny wpływ stresu zależy od genów, stylu życia oraz potencjalnych chorób. Jednak stres może zazwyczaj wywołać:

• wysokie ciśnienie krwi,
• obniżenie libido,
• zaburzenia snu,
• problemy z układem trawiennym,
• depresję.

Co do lęku, to jego wpływ na zdrowie jest odrobinę bardziej złożony. Ogólny lęk sprawia, że czujemy się zaniepokojeni lub przygnębieni, co z kolei prowadzi do:

• kłopotów z żołądkiem,
• problemów z koncentracją,
• zmęczenia,
• suchości w ustach,
• występowania bólu.

Jednakże wiele z tych objawów może się pogorszyć, jeśli lęk jest objawem jednego z kilku zaburzeń lękowych. Nie będziemy wymieniać możliwego wpływu na zdrowie każdego z nich, ale pacjenci zazwyczaj doświadczają szeregu problemów psychicznych oraz fizycznych.

Jak zmniejszyć stres i lęk?

Nawet przy rozległym spływie stresu i lęku, dobre wieści są takie, że wiele strategii łagodzących stres działa także na lęk. A ponieważ lęk jest często objawem stresu, rozpoczęcie u źródła i zmniejszenie ogólnego poziomu stresu jest dobrym pomysłem.

Idealna strategia będzie zależała od Twoich konkretnych potrzeb zdrowotnych oraz stylu życia, ale na początek, wypróbuj następujących sposobów:

• Medytacja: piękno medytacji polega na tym, że działa bez względu na Twój harmonogram dnia. Nawet jeśli masz tylko dziesięć minut przed pracą, to może wystarczyć, aby zebrać myśli i skupić się na tym co dzieje się tu i teraz.

• Spacery: może się to wydawać zbyt proste, ale spacery to jedna z najlepszych aktywności, jakie możesz włączyć do swojego planu dnia, aby zwalczyć stres. I jeśli masz to szczęście i mieszkasz na wsi, to według badaczy[1] krótki spacer może być jeszcze bardziej korzystny.

• Ćwiczenia oddechowe: wraz z medytacją, ćwiczenia oddechowe mogą zdziałać cuda w łagodzeniu uczucia lęku. Skup się na oddychaniu przez nos i wypełnianiu brzucha powietrzem. Przytrzymaj powietrze przez sekundę, a następnie wypuść je nosem.

• Suplementy: dieta i odżywianie mogą w znaczny sposób wpłynąć na to, jak Twój organizm radzi sobie z fizycznym wpływem stresu i lęku. Multiwitaminy są świetnym wyborem dla zapracowanych osób, podobnie jak lawenda, rumianek i CBD.

Wraz ze strategiami dbania o zdrowie wymienionymi powyżej, CBD może pomóc Twojemu organizmowi odzyskać naturalną równowagę. Zbalansowany stan może pomóc Ci wyglądać i czuć się jak najlepiej, a kiedy Twoje układy biologiczne harmonijnie pracują, Twój umysł i ciało są lepiej przygotowane do radzenia sobie z wpływem stresu i lęku.

Rozważasz wspierający zdrowie wpływ wysokiej jakości CBD? Czemu by nie odwiedzić sklepu Cibdol, aby poznać kompletną ofertę olejków, kapsułek, kremów i innych produktów? A jeśli nadal masz pytania na temat stresu, lęku oraz zaburzeń lękowych, odwiedź naszą Encyklopedię CBD, aby dowiedzieć się więcej.

Źródła

[1] Meredith G.R., Rakow D.A., Eldermire E.R.B., Madsen C.G., Shelley S.P., Sachs N.A. (2020) Minimum time dose in nature to positively impact the mental health of college-aged students, and how to measure it: A scoping review. Frontiers in Psychology. Pobrano z: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02942 [Źródło]

Author
Luke Sholl

Title/author.

Luke Sholl
Luke ma ponad 10 lat doświadczenia w pisaniu o CBD i kannabinoidach. To uznany dziennikarz i główny autor w firmie Cibdol oraz w innych publikacjach. Luke prezentuje informacje, które są oparte na faktach oraz dowodach, a jego fascynacja CBD obejmuje też sprawność fizyczną, odżywianie oraz zapobieganie chorobom.
Luke Sholl

Title/author.

Luke Sholl
Luke ma ponad 10 lat doświadczenia w pisaniu o CBD i kannabinoidach. To uznany dziennikarz i główny autor w firmie Cibdol oraz w innych publikacjach. Luke prezentuje informacje, które są oparte na faktach oraz dowodach, a jego fascynacja CBD obejmuje też sprawność fizyczną, odżywianie oraz zapobieganie chorobom.
Źródła

[1] Meredith G.R., Rakow D.A., Eldermire E.R.B., Madsen C.G., Shelley S.P., Sachs N.A. (2020) Minimum time dose in nature to positively impact the mental health of college-aged students, and how to measure it: A scoping review. Frontiers in Psychology. Pobrano z: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02942 [Źródło]

Który produkt potrzebuję?