Published:

Updated:

Author: Luke Sholl

Wpływ stresu na zdrowie

stresu

Wszyscy odczuwamy stres każdego dnia, niezależnie od tego, czy jest to efekt pracy, obowiązków rodzinnych, związków, czy też kombinacji tych trzech czynników. Podczas gdy pewien stopień stresu jest normalny, a nawet korzystny dla ludzi, przewlekły (długotrwały) stres może poważnie odbić się na wielu aspektach naszego zdrowia.

Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak stres wpływa na zdrowie psychiczne i fizyczne oraz jak wykorzystać tę relację na swoją korzyść.

Jak stres wpływa na zdrowie psychiczne

Zdrowie psychiczne staje się coraz ważniejsze we współczesnym społeczeństwie. Opisywane jako dobre samopoczucie psychiczne, społeczne i emocjonalne danej osoby, dobre zdrowie psychiczne pomaga zachować koncentrację, zmniejszyć ryzyko chorób i czuć się jak najlepiej. Jednak jednym z czynników, który znacząco wpływa na nasze zdrowie psychiczne, jest stres.

Chociaż przez kilka dni możemy czuć się przygnębieni, stres, który pojawia się od czasu do czasu jest w rzeczywistości dobry dla organizmu i jest całkowicie normalną reakcją na trudne lub niewygodne sytuacje. Niestety, kiedy stres staje się chroniczny, jego wpływ na nasze zdrowie psychiczne jest znaczny.

Jak stres wpływa na mózg

Aby zrozumieć, jak stres wpływa na mózg, musimy najpierw cofnąć się w czasie do naszych prehistorycznych przodków. Wpatrując się w pysk tygrysa szablozębnego, pierwsi ludzie mieli dwie opcje: stanąć i walczyć lub uciec, by ratować życie. Chociaż wiemy, którą opcję byśmy wybrali, obie wywołują w umyśle biologiczną reakcję łańcuchową.

W trudnej sytuacji umysł staje się kłębkiem aktywności. Ciało migdałowate (część naszego mózgu przetwarzająca emocje) wysyła pilny sygnał do podwzgórza (centrum dowodzenia mózgu), a następnie obie struktury koordynują naszą reakcję na stres. W większości przypadków nasze ciało otrzymuje zastrzyk adrenaliny, noradrenaliny i kortyzolu – głównego hormonu stresu w organizmie – co zwiększa skupienie, tętno i ciśnienie krwi.

Na szczęście nie mamy już do czynienia z tygrysami szablozębnymi, ale nasze ciało nadal reaguje na stresujące sytuacje w ten sam sposób. Chociaż ta seria reakcji biologicznych może być korzystna na krótką metę, nagromadzenie hormonów stresu może siać spustoszenie w naszym zdrowiu psychicznym i wpływa na takie funkcje, jak:

• towarzyskość,
• generowanie nowych komórek mózgowych,
• pamięć i zdolność uczenia się,
• przetwarzanie myśli.

Czy stres i choroby psychiczne są powiązane?

Biorąc pod uwagę szeroki zakres objawów, jakie może wywołać stres, przewlekłe przypadki często wiążą się z chorobami psychicznymi. Nie oznacza to, że stres z pewnością doprowadzi do choroby psychicznej, ale w ciężkich przypadkach ryzyko wystąpienia lęku lub depresji jest wysokie.

Istnieje również niekorzystny wpływ choroby psychicznej na poziom stresu. Często choroba psychiczna staje się wyzwalaczem stresu, zwłaszcza jeśli stan wpływa na zdolność do pracy lub utrzymywania zdrowych relacji. Niestety stres i choroby psychiczne są ze sobą nierozerwalnie związane, ponieważ jedno z nich przyczynia się do nasilenia drugiego.

Możesz jednak wykorzystać tę symbiotyczną naturę na swoją korzyść. Zwalczanie przewlekłego stresu może poprawić niektóre choroby psychiczne i w ten sam sposób leczenie choroby psychicznej może obniżyć poziom stresu.

Jak stres wpływa na zdrowie fizyczne

Chociaż wpływ stresu rozpoczyna się w mózgu, nie trzeba długo czekać, aby jego skutki wpłynęły na zdrowie fizyczne i spowodowały różne utrzymujące się objawy. Obejmują one:

• trudności w oddychaniu,
• zawroty głowy,
• utrata libido,
• ból w klatce piersiowej,
• zmęczenie.

Wiele z tych objawów jest natychmiast rozpoznawanych przez osoby na nie cierpiące. Jednak stres wpływa na nas nie tylko z zewnątrz. Nasz organizm walczy o przywrócenie równowagi wewnętrznej. Zamieszanie chemiczne spowodowane przewlekłym stresem rozciąga się na wiele krytycznych układów biologicznych, w tym na układ trawienny, odpornościowy i nerwowy.

Problemy z trawieniem

Stres może wywołać silną reakcję w przewodzie pokarmowym. Nagromadzenie kwasu w żołądku, nudności, biegunka, zaparcia, skurcze przełyku; wszystkie te objawy mogą być spowodowane przewlekłym stresem – stresem, który nie znika. W najgorszym przypadku, jeśli cierpisz na choroby, takie jak zespół jelita drażliwego (IBS) lub wrzody żołądka, stres może dodatkowo je zaostrzyć.

Problemy sercowo-naczyniowe

Przegląd[1] opublikowany w „Nature Reviews Cardiology” badał bezpośrednią korelację między stresem psychicznym a chorobami sercowo-naczyniowymi przy użyciu kilku źródeł naukowych. Kluczowe wnioski badania to: „Stres psychologiczny przyczynia się do chorób układu krążenia w kilku etapach” oraz „Przewlekły stres w pracy i życiu prywatnym wiąże się z 40–50% wzrostem występowania choroby wieńcowej”.

Osłabienie układu odpornościowego

Przewlekły stres osłabia zdolność naszego układu odpornościowego do skutecznego działania. W przeglądzie opublikowanym przez Uniwersytet Kentucky[2] stwierdzono, że „(…) badania nad wpływem stresu na stan zapalny w populacjach klinicznych wykazały, że wystawienie na stres może zwiększyć prawdopodobieństwo rozwoju choroby”.

Różnice w reakcji na stres u kobiet i mężczyzn

Stres może dotknąć każdego, w każdym momencie, niezależnie od płci. To powiedziawszy, nie da się pominąć trendów hormonalnych wśród mężczyzn i kobiet. Wspomnieliśmy wcześniej o fundamentalnej roli kortyzolu i epinefryny w naszej reakcji na stres, ale jest jeszcze jeden hormon, który należy wziąć pod uwagę: oksytocyna.

Oksytocyna jest ważna, ponieważ jej podstawową funkcją jest łagodzenie wpływu innych hormonów stresu, co pomaga nam się zrelaksować. Kobiety zwykle wytwarzają naturalnie większe poziomy oksytocyny, co oznacza, że są bardziej skłonne do dbania o inne osoby oraz do kontaktów z ludźmi, gdy są zestresowane. Z drugiej strony samce mają silniejszą reakcję walki lub ucieczki.

Niestety, stres pozostaje niesamowicie wyrafinowaną reakcją[3], a oszacowanie odpowiedzi wyłącznie na podstawie płci jest prawie niemożliwe. Po prostu wiedz, że chociaż poziom hormonów może zmienić naszą początkową reakcję na stres, nie powinniśmy pozwolić, aby powstrzymało nas to od skutecznego zarządzania stresem.

Czy CBD może pomóc w walce ze stresem?

Nie da się zaprzeczyć ogromnemu wpływowi stresu zarówno na umysł, jak i na ciało. W połączeniu z różnicami w reakcji na stres w zależności od płci oraz implikacjami różnych czynników społeczno-ekonomicznych, nic dziwnego, że radzenie sobie ze stresem jest często przytłaczające! Naukowcy nieustannie szukają nowych sposobów radzenia sobie ze stresem, takich jak stosowanie suplementów, w tym CBD.

Co zachęcające, badania sugerują[4], że CBD może wspierać wrodzone dążenie organizmu do równowagi – dążenie, które staje się tym silniejsze, im bardziej jesteśmy zestresowani. Przywrócenie ciała do równowagi pomaga zresetować poziom hormonów i ograniczyć wpływ neurochemikaliów takich jak kortyzol.

Jest jeszcze wiele do nauczenia się o związku CBD ze stresem, w tym o kwestiach dotyczących dawkowania, skuteczności ekstraktu o pełnym spektrum w porównaniu do izolatu oraz najlepszych sposobów spożycia. Jednak w międzyczasie brak toksyczności CBD czyni go doskonałym dodatkiem do ustalonego schematu radzenia sobie ze stresem.

Jeśli jesteś zainteresowany dodaniem CBD do swojej codziennej diety, przejrzyj sklep Cibdol, gdzie znajdziesz pełny wybór olejków, kapsułek, kremów CBD i innych produktów. Aby uzyskać wskazówki dotyczące radzenia sobie ze stresem i więcej szczegółów na temat typowych objawów stresu, przeszukaj naszą Encyklopedię CBD, aby znaleźć wszystko, co musisz wiedzieć na temat tej substancji.

Author
Luke Sholl

Title/author.

Luke Sholl
Luke ma ponad 10 lat doświadczenia w pisaniu o CBD i kannabinoidach. To uznany dziennikarz i główny autor w firmie Cibdol oraz w innych publikacjach. Luke prezentuje informacje, które są oparte na faktach oraz dowodach, a jego fascynacja CBD obejmuje też sprawność fizyczną, odżywianie oraz zapobieganie chorobom.
Luke Sholl

Title/author.

Luke Sholl
Luke ma ponad 10 lat doświadczenia w pisaniu o CBD i kannabinoidach. To uznany dziennikarz i główny autor w firmie Cibdol oraz w innych publikacjach. Luke prezentuje informacje, które są oparte na faktach oraz dowodach, a jego fascynacja CBD obejmuje też sprawność fizyczną, odżywianie oraz zapobieganie chorobom.
Źródła

[1] Steptoe, A., & Kivimäki, M. (2012). Stress and cardiovascular disease. Nature Reviews Cardiology. https://www.nature.com/articles/nrcardio.2012.45 [Źródło]

[2] Morey, J. N., Boggero, I. A., & Scott, A. B. (2016). Current Directions in Stress and Human Immune Function. NCBI. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4465119/ [Źródło]

[3] Verma, R., Singh Balhara, Y. P., & Gupta, C. S. (2011). Gender differences in stress response: Role of developmental and biological determinants. NCBI. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3425245/ [Źródło]

[4] Ferro, M., Escalante, P., & Graubard, A. (2020). THE ROLE OF CANNABIDIOL IN THE INFLAMMATORY PROCESS AND ITS PROPERTIES AS AN ALTERNATIVE THERAPY. Innovare Journal of Medical Sciences. Published. https://innovareacademics.in/journals/index.php/ijms/article/view/39501/23812 [Źródło]

Który produkt potrzebuję?