Sen

4.6/5.0
Ocena wystawiona przez 188 użytkownika(-ków).
Ceny zaczynają się od € 25,00

Znaczenie snu

Bez względu na Twój styl życia, hobby czy zainteresowania, jest jeden kluczowy proces, który łączy nas wszystkich — sen. Od momentu narodzin, sen jest podstawą regeneracji organizmu każdego człowieka. To nie tylko fizyczna regeneracja — sen daje naszemu mózgowi czas na przetwarzanie zdarzeń, emocji, a nawet naprawę neuronów.

Nie ma znaczenia czy jesteśmy starsi, czy młodsi (lub mądrzejsi) — nasze ciała potrzebują snu. Jednak istnieje wiele przeszkód, które utrudniają nam dobry sen i chociaż rezygnacja z kilku godzin snu na rzecz pracy lub zajęć towarzyskich może być kusząca, może to szybko doprowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Ważne jest, aby dać sobie trochę czasu na odpoczynek oraz wiedzieć, ile snu potrzebuje Twój organizm.

Ile snu naprawdę potrzebujemy?

Świadomość, że wszyscy potrzebujemy snu, jest zdrowa i dobra, ale ile snu tak naprawdę potrzebujesz do optymalnej regeneracji? To pytanie za milion dolarów, a odpowiedź niestety jest zależna od wielu czynników.

W ogólnych okolicznościach zalecany czas snu to:

• wiek przedszkolny (3–5 lat): 10–13 godzin,
• wiek szkolny (6–12 lat): 9–12 godzin,
• nastolatki (13–18 lat): 8–10 godzin,
• dorośli (18+): 7–9 godzin.

Należy podkreślić, że są to jedynie zalecenia, a idealna długość snu zmienia się w zależności od warunków zdrowotnych, stylu życia i innych czynników.

Powinniśmy również szybko zwrócić uwagę na to, że nie można oszukać systemu i spać jednego dnia krócej a drugiego dłużej. Najlepszym podejściem jest konsekwentny wzorzec snu. Jeśli jednak masz ochotę spać do późna w weekend, nie wpłynie to poważnie na Twoje samopoczucie — w końcu w życiu chodzi o równowagę!

Jakie są przyczyny złej jakości snu lub bezsenności?

Zasypianie powinno być w zasadzie łatwe — kiedy jesteś zmęczony, kładziesz się, odpływasz do krainy marzeń i budzisz się, kiedy jesteś wypoczęty i zrelaksowany. Rzeczywistość może być jednak diametralnie inna.

Pamiętasz przeszkody dzielące Ciebie od spokojnego snu, o których wspominaliśmy wcześniej? Wszystkie poniższe elementy mogą potencjalnie wpływać na niepokój i zdolność do łatwego zasypiania:

jedzenie (nadmiar tłuszczu i cukru)

kofeina

stres

 

urządzenia elektroniczne (w szczególności niebieskie światło z telefonów komórkowych i telewizorów)

hałas

nieregularne godziny pracy

To normalne, że czasem powyższe czynniki mają wpływ na nasz sen. Ale jeśli nie możesz sobie z nimi poradzić i regularnie masz trudności z zasypianiem lub nadal czujesz się zmęczony po przebudzeniu, może to prowadzić do bezsenności.

Co to jest bezsenność?

Bezsenność to termin używany do opisania regularnych trudności w spaniu i zasypianiu. Objawy obejmują:

• niemożność spania w nocy,
• uczucie zmęczenia po przebudzeniu,
• trudności w zapadnięciu w drzemkę (nawet jeśli jesteś zmęczony),
• budzenie się kilka razy w nocy.

Chociaż większość z nas czasem doświadcza niektórych problemów z powyższej listy, osoba z bezsennością boryka się z nimi regularnie, a objawy często trwają miesiące lub lata. W większości przypadków brak snu może być złagodzony przez niewielkie zmiany w codziennych nawykach, ale przy bardziej ekstremalnych lub długotrwałych okresach bezsenności zawsze należy zasięgnąć porady lekarza rodzinnego.

Jakie są konsekwencje braku snu?

Niestety w społeczeństwie działającym 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, wyłączenie się w nocy jest czasem prawie niemożliwe. I mimo że większość osób może lekceważyć brak snu, konsekwencje jego niedostatecznej ilości są dość poważne.

Stały, długotrwały brak spokojnego snu może prowadzić do:

• problemów sercowo-naczyniowych,
• cukrzycy,
• otyłości,
• depresji,
• słabej motywacji,
• obniżonej koncentracji.

Co najgorsze, powyższe skutki to nie wszystko. Połącz brak snu z siedzącym trybem życia, wysokotłuszczową dietą lub paleniem, a radykalnie skracasz oczekiwaną długość życia. Przegląd snu i jego znaczenia w 2018 roku wykazał, że spanie krócej niż sześć godzin w nocy „wiązało się z dziesięciokrotnie większym ryzykiem przedwczesnej śmiertelności w porównaniu do osób, które spały od siedmiu do dziewięciu godzin”.

Najlepsze lekarstwo na problemy ze snem: zdrowy tryb życia

Wiemy, że spokojny sen ma kluczowe znaczenie dla dobrego samopoczucia i mniej więcej ile powinniśmy spać każdej nocy. Ale co możesz z tym zrobić, jeśli masz problem z zasłużonym odpoczynkiem?

Zakładając, że nie masz żadnych dolegliwości zdrowotnych, najczęstszą rekomendacją dla uzyskania lepszej jakości snu jest zdrowy, zrównoważony styl życia! I nie mówimy o kilkukilometrowych wędrówkach po górach, godzinach spędzonych na siłowni czy diecie składającej się z nasion i warzyw. Zamiast tego proste zmiany mogą znacznie poprawić jakość Twojego snu.

Nawyki, które poprawiają jakość snu to między innymi:

• lekkie ćwiczenia (około 30 minut dziennie),
• zbalansowana dieta,
• ograniczone spożycie kofeiny po południu,
• zmniejszona ekspozycja na urządzenia elektroniczne na godzinę przed pójściem spać,
• codzienne utrzymywanie podobnej pory i czasu snu i czuwania,
• zaciemnienie i cisza w sypialni (w miarę możliwości),
• suplementy (melatonina, waleriana i magnez),
• wygodne łóżko.

Nie zawsze jest możliwe utrzymanie wszystkich tych nawyków. Kluczowe jest jednak skupienie się na tych, które będą miały największy wpływ na sen. Jeśli regularnie oglądasz programy telewizyjne późno w nocy, ograniczenie ekspozycji na niebieskie światło przed snem znacząco wpłynie na jego jakość. Jeśli jesteś pracownikiem zmianowym, spójny schemat snu może nie być możliwy, ale nadal możesz zapewnić, że otoczenie jest jak najbardziej dostosowane, jak to możliwe (ograniczona ekspozycja na hałas i światło).

Co musisz wiedzieć o CBD i śnie

Suplementy są popularnym lekarstwem na problemy ze snem. Są łatwe do przyjmowania i pasują do najbardziej napiętych harmonogramów. Kategoria suplementów obejmuje również nasz ulubiony kannabinoid — CBD. Podobnie jak melatonina, waleriana i magnez, nie wydaje się, aby CBD bezpośrednio poprawiało jakość snu — przynajmniej samo w sobie. To powiedziawszy, jako część zrównoważonego podejścia, może okazać się potężnym sprzymierzeńcem w dążeniu do uzyskania lepszego snu.

Jednym z mechanizmów, który łączy wszystkie nasze systemy biologiczne — w tym te bezpośrednio zaangażowane w sen — jest układ endokannabinoidowy. Na szczęście dla nas, CBD odgrywa kluczową rolę w modulowaniu ECS, jego receptorów i ogólnej wydajności.

Kilka badań przedklinicznych sugeruje, że może istnieć związek między spożyciem CBD a cyklem snu i czuwania naszego organizmu. Jeśli próbujesz rozwiązać problemy ze snem, jedną z pierwszych rzeczy, które powinieneś zrobić, jest ustalenie odpowiedniego (i konsekwentnego) wzorca snu. CBD może nie tylko wspierać to pragnienie równowagi, ale może również pośrednio pomóc w niektórych przyczynach złego snu, które wymieniliśmy wcześniej.

Klucz do dobrego życia: dobry sen i uczucie wypoczęcia

Nie można zaprzeczyć, jak ważny jest dobry sen, a w większości przypadków niewielkie zmiany stylu życia są wszystkim, czego potrzeba, aby przywrócić organizm na właściwe tory. Ale nie zaszkodzi niewielkie wsparcie i właśnie tutaj pojawia się CBD.

Biorąc pod uwagę brak toksyczności i naturalną synergię z innymi suplementami nasennymi, takimi jak melatonina, nie ma wątpliwości, że ten kannabinoid może okazać się cennym dodatkiem do Twojego życia. Jeśli masz dość niewystarczającej ilości snu, czas dać swojemu umysłowi i ciału odpoczynek, na jaki zasługuje. CBD może pomóc Ci osiągnąć ten najważniejszy stan równowagi.

Który produkt potrzebuję?