KUP 3, ZAPŁAĆ ZA 2 za wszystkie nasze produkty! Do 33% zniżki, użyj kodu zniżkowego CIBDOL3

Nastrój

Depresja

Depresja sprawia, że nawet najprostsze zadania wydają się niemożliwe do wykonania. Jest to zaburzenie nastroju, które dotyka ponad 250 milionów ludzi na całym świecie i często powoduje, że mężczyźni, kobiety i dzieci czują się stale zmartwieni, smutni i niespokojni. Objawy z czasem powoli się nasilają, co sprawia, że terapia jest niezmiernie ważna.

Jednak, jak to często bywa w przypadku zaburzeń nastroju, nie ma jednego uniwersalnego podejścia do leczenia. Najlepszy sposób radzenia sobie z depresją zależy od jej typu oraz od osoby. Mimo że uporczywe uczucie smutku i zmartwienia występuje we wszystkich typach depresji, lekarze dzielą to zaburzenie na następujące rodzaje: depresja kliniczna, dystymia, sezonowe zaburzenie afektywne (SAD) i choroba afektywna dwubiegunowa.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie: Dlaczego i kiedy pojawia się depresja? Należy jednak wziąć pod uwagę czynniki sprzyjające, takie jak skłonność genetyczna, leki, wiek, wydarzenia życiowe oraz urazy lub nadużycia. Mogą one wywołać depresję i doprowadzić do niektórych objawów i stanów opisanych powyżej.

Negatywny wpływ depresji nie musi powstrzymywać Cię przed prowadzeniem życia w sposób, jakiego pragniesz. Chociaż depresja to złożone zaburzenie nastroju, istnieją dziesiątki możliwych metod leczenia i techniki radzenia sobie z tą chorobą. Czasami zwykła rozmowa z innymi osobami cierpiącymi na depresję może pomóc. W cięższych przypadkach zalecane są terapia, leki przeciwdepresyjne i zmiany stylu życia.

Najważniejsze jest, przede wszystkim, aby nie cierpieć w milczeniu. Depresja uwydatnia nasze zmartwienia i obawy. Rozmowa z przyjacielem czy terapeutą pomaga spojrzeć na te zmartwienia z innej perspektywy i uświadomić sobie, że mogą nie być tak trudne do pokonania, jak początkowo myślałeś.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o depresji, jej wpływie na jakość życia i sposobach radzenia sobie nią, przeczytaj nasz obszerny artykuł.

Stres

Chociaż nie zawsze się tak wydaje, stres jest kluczową reakcją organizmu – bez niego nasi prehistoryczni przodkowie nie przetrwaliby nawet jednego dnia! Nawet teraz, w świecie mediów społecznościowych, globalnych pandemii i intensywnych harmonogramów pracy, radzenie sobie ze stresem i jego fizjologicznym wpływem pozostaje równie ważne.

Stres jest terminem używanym do opisania reakcji naszego organizmu na presję lub napięcie i stanowi kluczową część naszej wrodzonej reakcji walki lub ucieczki. Stres podnosi tymczasowo tętno, zwiększa koncentrację i zwalcza zmęczenie. Jeśli kiedykolwiek musiałeś dotrzymać terminu lub znalazłeś się w nieprzyjemnej sytuacji towarzyskiej, znasz to uczucie aż za dobrze.

Jednak problem ze stresem polega na tym, że powinien on być rozwiązaniem krótkoterminowym. Kiedy doświadczamy przewlekłego stresu, mogą pojawić się różne zaburzenia emocjonalne, fizyczne, poznawcze i behawioralne. Objawy te mogą początkowo wydawać się łagodne – brak energii, bóle, trudności w relaksacji – ale długotrwały stres może przekształcić się w uzależnienia, osłabić układ odpornościowy i wywołać bezsenność.

Chociaż stres pojawia się często, zwykle szybko znika – pod warunkiem, że zastosujemy prawidłowe leczenie i techniki radzenia sobie z nim. Skuteczność tych strategii różni się w zależności od nasilenia stresu i potencjalnych powodów. Istnieją dziesiątki technik radzenia sobie ze stresem, więc z pewnością znajdziesz taką, która Ci pomoże. Pamiętaj, że bez względu na to, jak radzisz sobie ze stresem, nie możesz go całkowicie wyeliminować ze swojego życia. Trzeba nauczyć się radzić sobie z nim, zdawać sobie sprawę, kiedy nie ustępuje i podejmować kroki, aby utrzymać go na rozsądnym poziomie.

Aby dowiedzieć się więcej na temat reakcji organizmu na stres, typowych objawów stresu i jego wpływu na samopoczucie fizyczne i psychiczne, przeczytaj nasz szczegółowy artykuł.

Stany lękowe

Uczucia niepokoju lub zmartwienia od czasu do czasu są całkowicie normalne. Nikt z nas nie czuje się przez cały czas komfortowo! Ale kiedy te uczucia zaczynają wpływać na codzienne życie lub utrzymują się bez wyraźnej przyczyny, lęk może być czymś więcej niż tylko naturalną reakcją.

Zaburzenia lękowe są znacznie bardziej zróżnicowane niż większość ludzi początkowo zakłada. Podczas gdy uczucia niepokoju i zmartwienia są częścią wszystkich zaburzeń lękowych, często to przyczyna lęku rozróżnia powszechne zaburzenia, takie jak lęk społeczny, lęk o zdrowie, zaburzenie obsesyjno-kompulsywne i cielesne zaburzenie dysmorficzne. Możesz też przez cały czas odczuwać niepokój, co jest często diagnozowane jako zespół lęku uogólnionego (GAD).

Jednak podobnie jak w przypadku innych powszechnych zaburzeń nastroju, istnieje wiele sposobów radzenia sobie z lękiem. Nie ma powodu, dla którego codzienne życie, problemy zdrowotne lub doświadczenia z dzieciństwa miałyby wpływać na to, jak myślimy lub co czujemy. Unikanie problemów może tymczasowo pomóc kontrolować objawy fizyczne, ale może również negatywnie wpłynąć na jakość życia. Pozytywne myślenie, zajęcie się źródłem lęku, przyjmowanie leków i robienie czegoś, co kochasz, może pomóc zwalczyć psychiczne i fizyczne objawy lęku.

Ważne jest, aby poświęcić uwagę uczuciom niepokoju. Objawy mogą z czasem stać się bardziej dotkliwe, a nieleczone stany lękowe mogą przekształcić się w kilka bardziej destrukcyjnych zaburzeń nastroju. Stres i lęk często się ze sobą pokrywają, przynajmniej jeśli chodzi o objawy. Ale są to dwa różne stany, dlatego należy skupić się na konkretnych technikach radzenia sobie z nimi oraz porozmawiać z lekarzem w celu dokładnej diagnozy.

W naszym obszernym przewodniku przyglądamy się bliżej różnym rodzajom lęku, częstym objawom i różnym technikom radzenia sobie z lękiem.

Który produkt potrzebuję?