Jak utrzymać równowagę układu endokannabinoidowego
Jak utrzymać równowagę układu endokannabinoidowego

Jest wiele rzeczy, które możemy zrobić, aby utrzymać zdrowie różnych układów naszego ciała. Medytacja i sen pomagają utrzymać układ nerwowy pod kontrolą; odpowiednia ilość ćwiczeń wzmacnia układ mięśniowo-szkieletowy; zdrowa żywność i pożyteczne bakterie przyczyniają się do zdrowia układu pokarmowego...

Strategie te są powszechnie znane. Jednak rzadko zastanawiamy się, co możemy zrobić, aby utrzymać nasz układ endokannabinoidowy (ECS) w dobrej kondycji. W rzeczywistości, wiele osób nigdy nawet nie słyszało o tej ważnej sieci fizjologicznej.

Czytaj dalej, jeśli chcesz dowiedzieć się, jak ważny jest system endokannabinoidowy i jak ułatwić mu optymalne funkcjonowanie.

Co to jest system endokannabinoidowy?

System endokannabinoidowy składa się z obszarów receptorowych znajdujących się w całym ciele. Odgrywa on rolę kierowniczą nad wieloma innymi systemami biologicznymi i pomaga utrzymać homeostazę — stan optymalnej równowagi biologicznej. Nie występuje jedynie u ludzi i odegrał ważną rolę ewolucyjną u wielu stworzeń.

Układ endokannabinoidowy składa się z trzech głównych części: receptorów kannabinoidowych, endokannabinoidów oraz specjalnych enzymów. Dwa główne typy receptorów — CB1 i CB2 — znajdują się w różnych typach komórek w całym ciele. Występują one w układzie odpornościowym, układzie nerwowym, mięśniach, skórze, kościach, mózgu, a nawet układzie sercowo-naczyniowym.

Endokannabinoidy produkowane wewnętrznie aktywują te obszary receptorów — konkretnie anandamid (AEA) i 2-AG. Komórki wytwarzają te cząsteczki na żądanie, z prekursorów o bazie lipidowej. Działają one jako cząsteczki sygnalizacyjne i wiążą się z receptorami na takiej samej zasadzie jak klucz pasujący do zamka. Oba endokannabinoidy odgrywają ważną rolę w procesie uczenia się, snu, przebudowie kości, neuroprotekcji, sygnalizacji bólu oraz ochrony serca.

Ton endokannabinoidowy

Jak widzisz, endokannabinoidy odgrywają istotną rolę w układzie endokannabinoidowym. Potrzebne są organizmowi do aktywacji receptorów kannabinoidowych we właściwym czasie, aby mógł on utrzymać równowagę.

Na przykład, sygnalizacja endokannabinoidowa wydaje się odgrywać ważną rolę w odczuwaniu lęku i depresji. Endokannabinoidy pomagają również zrównoważyć budowę i dekonstrukcję tkanki kostnej. Ze względu na to, że odgrywają one tak ważną rolę, naprawdę istotne jest, aby organizm produkował odpowiedni poziom endokannabinoidów.

Niektóre problemy zdrowotne mogą pojawiać się, gdy organizm nie wytwarza wystarczającej ilości tych cząsteczek — jest to stan znany jako kliniczny niedobór endokannabinoidów. Naukowcy odkryli korelacje między niskim poziomem endokannabinoidów, a stanami takimi jak fibromialgia, migrena i zespół jelita drażliwego.

Ci sami naukowcy twierdzą, że każda osoba posiada pewnego rodzaju ton endokannabinoidowy, który odzwierciedla posiadane przez nią poziomy AEA i 2-AG. Zmniejszenie tego tonu może prowadzić do zaburzeń nastroju, snu, trawienia i innych problemów.

Jednak wspominają oni również, że nadmierny ton endokannabinoidowy może być szkodliwy i przyczyniać się do otyłości, zespołu metabolicznego i zwłóknienia wątroby.

Poziomy receptorów kannabinoidowych

Liczba receptorów kannabinoidowych wytwarzanych przez daną osobę może również odgrywać ważną rolę w zdrowiu. Podobnie jak brak endokannabinoidów, brak receptorów, z którymi mogą się one wiązać może powodować podobne problemy.

Na przykład, brak receptorów CB1 wydaje się być związany ze stanami lękowymi. Podobnie, badania mówią, że brak receptorów CB2 może prowadzić do zwiększonego ryzyka występowania stanów zapalnych.

Liczba wyrażanych przez daną osobę receptorów kannabinoidowych może być uwarunkowana genetycznie, jednak w pewnym stopniu na tę liczbę mogą również wpływać zachowania dietetyczne.

Jak utrzymać równowagę układu endokannabinoidowego

Jak utrzymać równowagę układu endokannabinoidowego

Aby wspomóc równowagę układu endokannabinoidowego można rozważyć spożywanie niektórych pokarmów i cząsteczek, w celu poprawy tonu endokannabinoidowego i wytworzenia odpowiedniej ilości receptorów.

Jednak te odkrycia i teorie pochodzą z bardzo wczesnych badań naukowych. Dlatego też wspomaganie równowagi układu endokannabinoidowego wydaje się być obszarem pełnym niuansów. Tak naprawdę przyszłe badania określą sposób testowania tonów i tego, jakie środki należy podjąć, aby przywrócić lub doprowadzić do równowagi układ endokannabinoidowy.

Na chwilę obecną mamy dostęp do badań, które sugerują różne metody zwiększania poziomów endokannabinoidów, ilości receptorów oraz ich aktywacji. Jeśli interesuje Cię ten temat, zapraszamy do czytania.

Kannabinoidy

Fitokannabinoidy to klasa kannabinoidów występująca w roślinach. Ich nazwa pochodzi od zdolności do wiązania się z receptorami kannabinoidowymi, która wynika z ich molekularnego podobieństwa do endokannabinoidów.

Rośliny cannabis stanowią bogate źródło kannabinoidów, w tym THC, CBD, CBN, CBG i wielu innych. Niektóre zioła stosowane w kuchni również wytwarzają podobne cząsteczki.

Kariofilen — „dietetyczny” kannabinoid i terpen — aktywuje receptory CB2. Zarówno AEA, jak i 2-AG wiążą się z receptorami CB2, jednak niski ton endokannabinoidowy może prowadzić do ich niewystarczającej aktywacji. W takich przypadkach, kariofilen może pomóc zrekompensować te braki. Cząsteczka ta występuje w dużych ilościach w następujących roślinach:

• czarny pieprz
• melisa lekarska
• goździki
• chmiel
• rozmaryn

Alkiloamidy znajdujące się w jeżówce — ziele stosowanym w tradycyjnej medycynie — również wydają się mieć za cel receptory CB2. Cząsteczki te uważane są za aktywne składniki rośliny i wydają się one posiadać właściwości immunomodulujące.

CBD jest najczęściej pozyskiwane z konopi i można dodawać je do żywności oraz napojów. Kannabinoid ten nie wiąże się bezpośrednio z receptorami kannabinoidowymi, ale badania sugerują, że może on pomóc tymczasowo wzmocnić ton endokannabinoidów poprzez powstrzymywanie określonych enzymów przed rozkładaniem AEA.

Kwasy tłuszczowe

Nasze ciało wytwarza endokannabinoidy z prekursorów tłuszczowych, a mianowicie kwasów tłuszczowych omega-3. Te cząsteczki przekształcają się w endokannabinoidy poprzez wyspecjalizowany szlak enzymatyczny. Po zsyntetyzowaniu, endokannabinoidy mogą pomóc utrzymać stan zapalny pod kontrolą.

To spożywcze źródło prekursorów endokannabinoidów sugeruje, że dieta uboga w kwasy tłuszczowe omega-3 może prowadzić do niskiego tonu endokannabinoidowego. Produkty bogate w kwasy tłuszczowe omega-3 obejmują:

• ryby
• ostrygi
• krewetki
• wodorosty i glony
• nasiona chia
• nasiona konopi
• orzechy włoskie

I odwrotnie, niektóre kwasy tłuszczowe mogą zmniejszać aktywność układu endokannabinoidowego. Spożywanie DHA może pomóc obniżyć nadmierną aktywację ECS, prawdopodobnie poprzez obniżenie ilości tkanki tłuszczowej oraz ryzyka wystąpienia cukrzycy typu 2. Produkty szczególnie bogate w DHA obejmują produkty takie jak:

• małże piaskowe
• mule
• ostrygi
• łosoś
• tuńczyk

Ćwiczenia aerobowe

Ćwiczenia aerobowe mogą pomóc w uruchomieniu systemu endokannabinoidowego. Ten rodzaj ćwiczeń wymaga wysiłku o niskiej intensywności przez stosunkowo długi okres czasu. Może to być jogging, jazda na rowerze i pływanie.

Po wysiłku aerobowym ciało wytwarza podwyższone poziomy AEA. Naukowcy sądzą, że AEA może być częściowo odpowiedzialne za tak zwaną „euforię biegacza” — uczucie, które pojawia się po ćwiczeniach.

Fakt, że człowiek ewoluował, aby mieć możliwość biegania, sugeruje, że zmiany neurochemiczne związane z aktywnością aerobową mogą być niezbędne do utrzymania równowagi układu endokannabinoidowego.

Który produkt potrzebuję?