Published:

Updated:

Stres: jakie są jego objawy i jak sobie z nim radzić?

Stres jest nieuniknioną, ale konieczną częścią życia. Jednak to, że nasze ciało może sobie z nim radzić nie oznacza, że powinniśmy akceptować długotrwałe efekty, jakie ma na nie chroniczny stres. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się wszystkiego o stresie, jego wpływie na organizm i o tym, jak mu zapobiegać.

Co to jest stres?

Stres to szerokie określenie, którego używamy do opisania reakcji naszego organizmu na presję lub napięcie. Ta wrodzona reakcja ucieczki lub walki jest zakodowana na stałe w naszym DNA; bez niej nasi prehistoryczni przodkowie nie przetrwaliby do wieczora!

Chociaż zagrożenie ze strony tygrysów szablozębnych i innych drapieżników mogło minąć, zostało ono zastąpione nieustannym podłączeniem do internetu, dłuższymi godzinami pracy, ogólnoświatowymi pandemiami i nie tylko. Jednak ważne jest, aby zdać sobie sprawę, że każdy czuje się zestresowany w pewnym momencie swojego życia i w większości przypadków to uczucie mija.

Niezależnie od tego, czy jest to poprzez naturalne rozwiązanie, czy praktykowanie technik redukcji stresu, dobra wiadomość jest taka, że stres i jego objawy są bardzo łatwe do opanowania.

Co powoduje stres?

Stres może objawiać się fizycznie i psychicznie. Dokładna przyczyna stresu jest inna dla każdego, ale istnieją pewne ogólne scenariusze, takie jak:

• zobowiązania finansowe;
• trudności w dotrzymywaniu terminów w pracy;
• martwienie się o zdrowie przyjaciół, rodziny lub swoje;
• wychowywanie dzieci;
• cechy osobowości (introwertycy i ekstrawertycy uważają inne sytuacje za stresujące).

Nie ma sztywnych reguł, jeśli chodzi o przyczyny stresu. Sytuacja, która początkowo Cię nie stresowała może stać się stresująca, jeśli pozostanie nierozwiązana. Z drugiej strony problem, który znasz, a który powoduje stres, może stać się łatwiejszy do rozwiązania. Kluczem i pierwszym krokiem w radzeniu sobie ze stresem jest zidentyfikowanie jego przyczyny.

Jakie są najbardziej stresujące wydarzenia w życiu?

Przyczyną stresu są często nieuniknione wydarzenia życiowe, takie jak te poniżej. Niestety większość z nas, jeśli nie wszyscy, doświadczy jednego lub więcej najbardziej stresujących wydarzeń życiowych, w tym:

• rozwód lub rozpad związku;
• śmierć współmałżonka lub członka rodziny;
• poważna choroba lub pogorszenie stanu zdrowia.

Sytuacje te powodują znaczny stres emocjonalny, prowadząc do dziesiątek objawów poznawczych i behawioralnych. Aby poradzić sobie z tymi objawami, musisz najpierw zrozumieć, jak stres wpływa na Twoje ciało.

Jak stres wpływa na organizm

Nasz organizm posiada narzędzia i systemy do radzenia sobie ze stresem na krótką metę, a łagodne przypadki stresu wręcz pomagają nam się skupić, podnosząc tętno i poprawiając czas reakcji. W ten sposób nasze ciało chroni się przed stresującymi sytuacjami, ale zawsze powinno to być tylko tymczasowe rozwiązanie.

Nasze różne systemy biologiczne nie są zaprojektowane do podtrzymywania reakcji na stres, więc jeśli stres utrzymuje się, nasze zdrowie psychiczne i fizyczne zaczyna cierpieć — wtedy zaczyna się pojawiać wiele różnych objawów.

Jakie są objawy stresu?

Większość objawów związanych ze stresem należy do jednej z czterech kategorii:

• objawy emocjonalne;
• objawy fizyczne;
• objawy poznawcze;
• objawy behawioralne.

Możliwe objawy różnią się w zależności od osoby oraz nasilenia stresu, czasu jego trwania oraz predyspozycji genetycznych. Możliwe jest również wystąpienie tylko jednego objawu lub dziesiątek jednocześnie, dlatego stres jest złożoną i trudną w leczeniu reakcją.

Wpływ stresu na zdrowie fizyczne

Niestety, długotrwałe przypadki stresu osłabiają mechanizmy obronne naszego organizmu, prowadząc do różnych objawów, takich jak:

• niski poziom energii;
• bóle lub rozstrój żołądka;
• dreszcze;
• bóle głowy;
• osłabienie układu odpornościowego;
• bezsenność.

Wpływ stresu na zdrowie psychiczne

Kiedy stres się utrzymuje, ma podobny szkodliwy wpływ na nasze zdrowie psychiczne, wpływając na emocje, racjonalne myślenie i wiele więcej. Typowe psychologiczne objawy stresu to:

• trudność w relaksacji;
• problemy z koncentracją lub skupieniem;
• niska samoocena;
• osłabienie umiejętności oceny sytuacji;
• wahania apetytu;
• uzależnienie;
• nerwowe zachowania.

Co to jest kortyzol?

Kortyzol to naturalnie wytwarzany hormon, który odgrywa kluczową rolę w tym, jak nasz organizm reaguje na stres. Chociaż jest najbardziej znany ze wspierania naszej wrodzonej reakcji ucieczki lub walki, jest również zaangażowany w regulację stanu zapalnego, ciśnienia krwi, cyklu snu i czuwania oraz wielu innych funkcji. Kortyzol jest jednym z najważniejszych hormonów w naszym organizmie!

Kontrola kortyzolu odbywa się w mózgu, w podwzgórzu oraz przysadce mózgowej. Podwzgórze i przysadka mózgowa monitorują poziom kortyzolu we krwi oraz sygnalizują nadnerczom odpowiednie zwiększanie lub zmniejszanie jego stężenia. Kiedy ten hormon przemieszcza się po organizmie, oddziałuje z receptorami i wpływa na funkcje życiowe.

W większości przypadków proces ten odbywa się bez naszej wiedzy, ale jeśli poziom kortyzolu spadnie zbyt nisko lub wzrośnie zbyt wysoko, wpływ na to, jak myślimy i czujemy, będzie znaczący.

Jak kortyzol wpływa na organizm

Relacja kortyzolu z reakcją na stres daje całkiem potężny repertuar działań. Krótkoterminowo ten hormon pomaga:

• zwiększać poziom energii,
• zmniejszać stany zapalne,
• kontrolować ciśnienie krwi,
• zwiększać naszą czujność.

Kortyzol może również tymczasowo wyłączyć nieistotne funkcje, takie jak funkcje rozrodcze i trawienne, dzięki czemu organizm może skupić się wyłącznie na bieżącej sytuacji. W przypadku naszych prehistorycznych przodków oznaczało to, na przykład, skierowanie całej dostępnej energii z układu pokarmowego i wykorzystanie jej do ucieczki przed drapieżnikiem.

Związek między stresem a kortyzolem

Chociaż obecnie nie ma wielu sytuacji, w których musimy uciekać, zasada pozostaje ta sama. W zależności od stresora, kortyzol kieruje uwagę na systemy, które tego potrzebują. Jednak ta wrodzona reakcja na stres jest zawsze traktowana jako tymczasowe rozwiązanie. Jak możesz sobie wyobrazić, nie przetrwalibyśmy zbyt długo, gdyby nasz układ trawienny nie mógł odpowiednio funkcjonować.

Długotrwałe zaburzenie poziomu kortyzolu poprzez przewlekły stres może prowadzić do kilku wyniszczających schorzeń, w tym bólów głowy, chorób serca, problemów ze snem i przyrostu masy ciała. Mogą również zaistnieć okoliczności, w których poziom kortyzolu pozostaje zbyt wysoki lub zbyt niski, co powoduje jeszcze więcej problemów zdrowotnych.

• Zbyt mała ilość kortyzolu może powodować ciągłe zmęczenie, niskie ciśnienie krwi, brak apetytu i ciemnienie skóry.

• Zbyt duża ilość kortyzolu może prowadzić do zwiększenia masy ciała wokół twarzy, klatki piersiowej i brzucha oraz do osłabienia mięśni, a w niektórych przypadkach do cukrzycy.

Czy stres i niepokój to to samo?

Stres i niepokój często są ze sobą mylone, ale pomimo wspólnych objawów, różnią się od siebie.

• Stres jest zwykle krótkotrwały i stanowi reakcję na określoną sytuację lub zagrożenie.
• Lęk zwykle trwa znacznie dłużej i możesz nie być w stanie zidentyfikować jego przyczyny.

Najprostszym sposobem rozróżnienia tych dwóch jest myślenie o stresie jako reakcji na zagrożenie (fizyczne lub psychiczne), a lęku jako reakcji na stres. Oba przejawiają podobne objawy (szybsze bicie serca, przyspieszony oddech i biegunka lub zaparcia), ale techniki oraz metody redukujące stres mogą również pomóc przy lęku, co czyni je potężną pomocą w kontekście psychicznego samopoczucia.

Radzenie sobie ze stresem: sposoby zapobiegania i zmniejszania stresu

Nie ma ucieczki od stresu ani jego skutków, ale istnieją dziesiątki sposobów, dzięki którym możesz nauczyć się sobie ze nim radzić oraz go redukować. Kluczem jest znalezienie podejścia, które nie tylko będzie Ci odpowiadać, ale także będzie pasować do Twojego stylu życia i potrzeb.

Zrozumienie przyczyn stresu

Zdefiniowanie tego, co jest dla Ciebie stresujące nie jest wcale łatwe. Jeśli trudno wskazać Ci, co tak naprawdę Cię stresuje, spróbuj prowadzić dziennik stresu. Zapisuj to, co Twoim zdaniem spowodowało stres, jak się czułeś, jak się zachowałeś i co zrobiłeś, aby poczuć się lepiej.

Dokumentowanie stresu pomaga zidentyfikować wzorce i wskazać źródło, ale nie musi to być tylko w formie dziennika. Rozmowa i omawianie tych samych punktów to doskonały sposób na radzenie sobie ze stresem i naukę radzenia sobie ze stresującymi sytuacjami.

Ćwiczenia i zbilansowana dieta

Korzyści płynące z ćwiczeń i zbilansowanej diety mogą nie być zaskoczeniem — doskonałym sposobem radzenia sobie ze stresem jest zapewnienie naszemu ciału najlepszej możliwej kondycji. Nie oznacza to, że musisz przebiec kilometr w 5 minut czy całkowicie zrezygnować z pokarmów bogatych w tłuszcz — chodzi o zachowanie równowagi. W końcu słodkie smakołyki są często idealne do radzenia sobie z krótkotrwałym wpływem stresu i do poprawy naszego samopoczucia.

Nigdy nie lekceważ znaczenia aktywności fizycznej, nawet jeśli jest to po prostu szybki spacer. Każda forma ruchu może pomóc oczyścić umysł, wypełnić płuca świeżym powietrzem i dać nam czas na przetworzenie wydarzeń lub sytuacji powodujących stres — nie chodzi o intensywność, a bardziej o samą aktywność.

Uważność

Uważność to technika medytacji, której ludzie używają do radzenia sobie z emocjonalnym i poznawczym wpływem stresu. Jednak tym, co sprawia, że uważność jest naprawdę potężna, jest jej prostota — możesz ją praktykować w dowolnym miejscu i czasie.

Niezależnie od tego, czy masz tylko pięć minut, czy pięć godzin, uważność obejmuje techniki oddechowe, wizualizacje oraz ćwiczenia medytacyjne (joga itp.). Poświęcenie czasu na ocenę swoich uczuć i skupienie się na chwili obecnej może pomóc Ci poczuć się bardziej zrelaksowanym i zmniejszyć doświadczany stres.

Suplementy

Aby zapanować nad stresem, nie możesz iść na skróty, ale niektóre substancje mogą pomóc organizmowi radzić sobie z fizjologicznym wpływem stresu. Witaminy i minerały z diety lub suplementów mogą pomóc uzupełnić wyczerpane rezerwy, co z kolei da nam energię do ćwiczenia technik redukcji stresu lub uzyskania spokojnego snu.

Istnieje również kilka suplementów, które mają bezpośredni wpływ na poznawcze i emocjonalne skutki stresu. Najlepszy wybór dla Ciebie będzie zależał od Twojego obecnego stylu życia, diety oraz tego jak dbasz o swoje samopoczucie, ale ważne jest, aby nie przeoczyć wspomagającego charakteru suplementów — suplementów takich jak CBD.

Co to jest CBD?

CBD pochodzące z konopi siewnych jest nietoksycznym związkiem, który wykazuje zróżnicowane działanie. Po dokładnej izolacji, producenci wprowadzają ten kannabinoid do olejków, kapsułek, kremów kosmetycznych i nie tylko, aby stworzyć kompleksowe linie produktów wellness.

Ze względu na swoją wyjątkową interakcję z naszym układem endokannabinoidowym (siecią regulacyjną z receptorami w całym ciele), CBD może wpływać na dziesiątki funkcji fizycznych, emocjonalnych i poznawczych w podobny sposób, w jaki stres wpływa na różne systemy biologiczne.

Stres to złożona ludzka reakcja, która wymaga wielopłaszczyznowego podejścia. Wydaje się, że CBD bezproblemowo współpracuje z naszym ciałem i dziesiątkami technik redukcji stresu, aby poprawić nasze samopoczucie, gdy najbardziej tego potrzebujemy.

Olej CBD na stres: jaki jest jego wpływ?

Stres wykazuje szereg objawów fizycznych i emocjonalnych, z których wszystkie różnią się nasileniem i czasem trwania. Jak dotąd dowody na skuteczność oleju CBD w zwalczaniu stresu wydają się być zachęcające. Ta substancja może wpływać na nasze systemy przyjemności i nagrody za pośrednictwem receptorów w mózgu, a naukowcy jak do tej pory są zadowoleni z pozytywnych reakcji na kannabidiol.

Przedkliniczne badania sugerują korzystny związek między CBD a kilkoma zaburzeniami lękowymi i stresowymi. Istnieje również trzeciorzędny wpływ związku na funkcje takie jak sen i nastrój, z których wszystkie mogą odgrywać rolę w przywracaniu równowagi. Implikacje rosną z dnia na dzień, ale biorąc pod uwagę złożoność reakcji naszego organizmu na stres, wciąż musimy się wiele dowiedzieć o ogólnej skuteczności CBD.

Co zachęcające, CBD wykazuje tylko kilka potencjalnych skutków ubocznych, w tym zmęczenie, rozstrój żołądka, suchość w ustach i senność. W najlepszym przypadku wydają się one niewielkie i dość szybko zanikają. Brak toksyczności (CBD nie powoduje odurzenia) w połączeniu z minimalnymi skutkami ubocznymi i wszechstronnym wpływem związku czynią go doskonałym kandydatem do programów redukcji stresu.

Jak dawkować CBD w przypadku stresu?

Żadne dwa przypadki stresu nie są takie same; w rezultacie nie ma konkretnych zaleceń dotyczących dawkowania oleju CBD. Istnieje jednak kilka prostych wskazówek, które możesz wykorzystać, aby znaleźć dawkę CBD odpowiadającą Twoim potrzebom. Czynniki takie jak waga, metabolizm i metoda konsumpcji wpływają na to, jak silny jest wpływ CBD i jak szybko może zadziałać.

Poniższe przykłady pokazują, jak te czynniki wpływają na Twoje ogólne doświadczenie:

• Kilka kropli oleju CBD dla osoby o wadze 70 kg może pomóc w odczuwanym stresie na kilka godzin, podczas gdy osoba o wadze 100 kg może potrzebować więcej, aby doświadczyć tego samego efektu.

• Olej CBD spożywany doustnie potrzebuje nawet godziny, aby dotrzeć do krwiobiegu, ponieważ najpierw musi przejść przez układ pokarmowy. Jeśli zbliża się stresująca sytuacja lub wiesz, że stres może utrzymywać się przez kilka godzin może to być korzystna opcja.

• Jeśli potrzebujesz szybszej ulgi, kilka kropli oleju CBD pod język poprawi czas potrzebny na doświadczenie efektów. Efekty CBD zaczynają się już po 15 minutach, ale mają krótszy ogólny czas trwania. Kluczem do sukcesu jest dostosowanie doświadczenia CBD do Twojego stylu życia.

Wskazówki dotyczące stosowania oleju CBD na stres

Zainteresowanie olejem CBD na stres rośnie z dnia na dzień. Jeśli jesteś kimś, kto uważa, że może z niego skorzystać, oto kilka przydatnych wskazówek, które pomogą Ci zacząć:

• Skorzystaj z kalkulatora dawkowania: jeśli nie masz pewności, od czego w ogóle zacząć swoją przygodę z CBD, kalkulator dawkowania Cibdol pomoże Ci ustalić zalecaną dawkę startową w oparciu o kilka kluczowych danych.

• Zacznij od małej dawki i powoli ją zwiększaj: trzymaj się oleju o niskim stężeniu raz lub dwa razy dziennie. Powoli zwiększaj dawkę i częstotliwość, aż osiągniesz pożądany efekt.

• Eksperymentuj z różnymi produktami: niektóre produkty CBD mogą okazać się dla Ciebie skuteczniejsze niż inne. Nie bój się wypróbowywać różnych produktów, dopóki nie znajdziesz tego, który pasuje do Twojego stylu życia.

• Wybierz zaufanych producentów: Cibdol niezależnie testuje wszystkie swoje produkty CBD. Czystość jest nie tylko gwarantowana, ale wszystkie oleje CBD są wolne od dodatków, szkodliwych substancji chemicznych oraz GMO.

• Monitoruj swoje postępy: najłatwiejszym sposobem kontrolowania spożycia CBD jest utrzymywanie dziennej całkowitej ilości spożywanych miligramów. Monitoruj również, kiedy spożywasz CBD, aby upewnić się, że przyjmujesz je w optymalnym czasie.

Najczęściej zadawane pytania

Czy CBD może pomóc w walce ze stresem?
Badania są nadal na etapie przedklinicznym, ale wczesne wyniki są zachęcające. Brak toksyczności CBD oznacza, że substancja może być stosowana jako część strategii redukcji stresu.
Jak często mogę zażywać CBD przy stresie?
Przypadki i objawy stresu są różne, dlatego CBD należy przyjmować tak często, jak Ci to odpowiada. Trzymaj się tego samego harmonogramu przez kilka dni, aby ustalić punkt odniesienia.
Jakie stężenie oleju CBD jest dla mnie najlepsze?
Nawet niewielkie stężenia oleju CBD mogą być skuteczne. Jeśli nie masz doświadczenia z olejem CBD, zacznij od formuły o niskim stężeniu, aby zobaczyć, jak się czujesz.
Czy mogę legalnie kupić olej CBD do leczenia stresu?
Tak! Olej CBD można legalnie kupić w większości krajów świata, o ile jest przygotowany zgodnie z odpowiednimi standardami. Cibdol niezależnie testuje wszystkie swoje oleje CBD, aby spełnić te wymagania.
Jak przyjmować CBD?
Większość ludzi przyjmuje kilka kropli oleju CBD pod język do trzech razy dziennie. Możesz także wypróbować wapowanie CBD oraz produkty spożywcze z CBD, aby zmieniać swoje doświadczenia.
Który produkt potrzebuję?