Tryb Życia W Niebieskich Strefach I Jak Wpływa Na Niego Stres?

Published:

Co to są Niebieskie Strefy?

W 2008 roku, człowiek imieniem Dan Buettner wydał książkę zatytułowaną "Niebieskie Strefy. 9 Lekcji Długowieczności Od Ludzi Żyjących Najdłużej". Zawartość tej książki zmieniła sposób, w jaki postrzegamy nasze starania, aby wieść dłuższe, zdrowsze życie. Nie traktowała o ostatniej modnej diecie, ani nawet o chodzeniu na siłownię każdego dnia. Zamiast tego Buettner, National Geographic i uznana grupa naukowców wskazali pięć obszarów na świecie, gdzie ludzie żyją najdłużej. Zostały nazwane Niebieskimi Strefami, a dieta, styl życia i nawyki społeczne zostały obserwowane i zapisane.

map of blue zones

Buettner i jego zespół odkryli, że pomimo, iż każda Niebieska Strefa znajduje się w innym położeniu geograficznym, to istnieją cztery podobieństwa w sposobie życia każdej populacji. Każda z nich zażywała lekkich ćwiczeń, wiedziała kiedy odpoczywać, ich diety są zbilansowane i oparte na roślinach oraz, co równie ważne, wszyscy mają zaufaną grupę osób, z którymi mogą się socjalizować, czy to w obrębie rodziny, czy religii.

Rezultat? Ludzie w Niebieskich Strefach żyją dłużej, zapadają na mniejszą ilość chorób przewlekłych i mają znacznie większy odsetek stulatków. Społeczności w Niebieskich Strefach dbają zarówno o swoje ciała, jak i umysły. Brzmi to łatwo i prosto, ale we współczesnym społeczeństwie zajmowanie się naszym zdrowiem umysłowym jest często na ostatnim miejscu.

Czemu tak trudno jest się przestawić na tryb życia Niebieskich Stref?

Na papierze zasady trybu życia z Niebieskich Stref wydają się całkiem proste. Nie tylko wydają się proste, ale również, przynajmniej w teorii, łatwe do wdrożenia. Trudności zaczynają się, gdy spojrzymy na hierarchię tych zasad. Wyobraź sobie piramidę podzieloną na cztery części. Zaczynając od góry i zmierzając w dół, poszczególne warstwy to: naturalny ruch, właściwe podejście, mądre jedzenie i podstawa — kontakt z innymi.

Kontakt z innymi albo posiadanie grupy osób do rozmowy stanowi fundament dłuższego, zdrowszego życia. Żeby tryb życia Niebieskich Stref zadziałał, potrzebujemy ludzi, którym ufamy i z którymi mamy jakąś więź, dzielimy podobne wartości i mamy poczucie przynależności. We współczesnym społeczeństwie odpoczynek i relaks z przyjaciółmi i rodziną to ostatnia rzecz, która nam przychodzi do głowy. Zamiast tego mamy na głowie stres związany z pracą i tym, czy uda nam się dokończyć na czas jakąś ważną prezentację.

Problem polega na tym, że nasze telefony, maile, media społecznościowe, zobowiązania finansowe — wszystko to jest ważniejsze od poświęcenia pięciu minut na spokojne przemyślenia i odpoczynek dla umysłu. Stres czai się za każdym rogiem i bez odpowiedniego nim zarządzania przejście na tryb życia Niebieskich Stref może być bardzo trudne.

image of garden dinner and happy falimy

Stres i wybory żywieniowe

Stres nie tylko wpływa na naszą zdolność do odpoczynku na koniec dnia. Ile razy wracaliśmy zestresowani do domu ze szkoły lub pracy i od razu kierowaliśmy się do kuchni albo sięgaliśmy po ulotkę jedzenia na dowóz? Miałeś ciężki dzień, zasługujesz na coś szybkiego i prostego, przecież czas jest cenny.

Gotowe potrawy są niemal zawsze mocno przetworzone i mają wysoką zawartość tłuszczu. Nie mówimy, że jedzenie wszystkiego w umiarze jest złe, ale związek stresu i jedzenia prowadzi do problematycznych rezultatów. Kiedy jesteśmy zestresowani, chętniej sięgamy po jedzenie z większą zawartością cukru i tłuszczu. Dodaj do tego ograniczoną zdolność do radzenia sobie ze stresem i wybory żywieniowe mogą stać się nawet gorsze. Powiązanie tych dwóch czynników jest dobrze udokumentowane przez University of Texas jako część projektów badawczych.

Stresujemy się, bo za dużo ważymy, głównie z powodu stresu, a przez stres sięgamy po niezdrowe jedzenie. Jak pokazują badania NCBI (National Center for Biotechnology Information), dzieci żyjące w mniej stresogennym środowisku częściej sięgają po zdrowe owoce, niż przekąski. Zamiast martwienia się tym, co jemy, może byśmy zaczęli radzić sobie z naszym stresem? Wtedy decyzja o przejściu na zdrowszą dietę będzie wydawała się bardziej naturalną, zamiast wymuszoną. Korzyści odczujesz nie tylko od razu, ale również w późniejszym życiu. NCBI również dodało, że "Stres może się przyczyniać do zwiększonego ryzyka wystąpienia chorób, poprzez kierowanie diety w bardziej niezdrowym kierunku".

Stres i ćwiczenia

Częściej, niż rzadziej jesteśmy tak zaabsorbowani zobowiązaniami w pracy lub domu, że krótki spacer dla rozjaśnienia myśli jest na samym dole rzeczy do zrobienia. Jeżeli tak jak większość z nas, od poniedziałku do piątku zmagasz się z intrygami biurowymi i terminami oddania projektów to ostatnią rzeczą, na jaką masz ochotę jest krótka przebieżka w sobotni poranek. Weekendy są do odpoczywania, prawda?

Ponownie wymaga to od Ciebie wyrwania się z samo-nakręcającego się cyklu. Wielokrotnie udowodniono, że ćwiczenia mogą pomóc zredukować poziom stresu, wspomóc zdrowy sen i pozytywnie wpłynąć na zaburzenia lękowe. To głównie stres powstrzymuje nas przed wstaniem i krótkimi aktywnościami fizycznymi.

Fantastycznym sposobem na wyjście z domu jest wciągnięcie w to przyjaciela albo branie udziału w aktywnościach grupowych. Dzięki ćwiczeniom w grupie nie tylko integrujemy się z innymi, ale również wzajemnie się motywujemy. Nic nie mówi lepiej "Jestem świetnym przyjacielem" niż wyciąganie ludzi z łóżka, żeby przejść się po parku.

father and son biking

Stres i relacje społeczne

Na razie dowiedliśmy, że stres ma wpływ na naszą motywację do ćwiczeń i nasze wybory żywieniowe. Na dwie z czterech podstaw trybu życia Niebieskich Stref stres ma negatywny wpływ, ale z pewnością stres nie wpływa na naszą zdolność do socjalizacji?

Badania opublikowane przez Nature Review Neuroscience dowodzą, że "działanie stresu na zachowanie społeczne zależy od czasu, okresu trwania i typu stresu, na który jesteśmy wystawieni". Dodali jeszcze, że "wycofanie społeczne i agresja to typowe skutki doświadczania lub
doświadczenia w przeszłości wysokich i trwałych poziomów stresu".

Jeśli nie przeznaczamy czasu na relaks umysłu i odstresowanie się to niemal wszystkie sytuacje mogą wywołać "trwałe poziomy stresu". W rezultacie, częściej zostajemy w domu i mniej się socjalizujemy. Istnieje powiedzenie, które bardzo sprawdza w Niebieskich Strefach: "Wspólny problem to pół problemu". Może sposobem na zmniejszenie stresu jest porozmawianie o nim z innymi?

Stres i życiowy cel

Często już od najmłodszych lat podążamy jakąś wytyczoną ścieżką. Edukacja, praca, a potem, jak już przetrwasz lata pracy, przechodzisz na emeryturę z nadzieją, że zrobisz coś ze swoim czasem.

a man on mountain top

To "coś", albo poczucie celu, to nie musi być praca, nie musi to być religia, to po prostu musi być coś. Nasza potrzeba sensu życia jest czymś unikalnym dla ludzkiej rasy. Często posiadanie celu lub sensu życia pozwala nam pokonać wielkie przeciwności, jednocześnie bezpośrednio zwalczając stres. Nie ma znaczenia, czy opiekujesz się wnukami, wędkujesz, zajmujesz się zwierzętami — motywacja, żeby coś osiągnąć daje nam takie samo pozytywne nastawienie, jak ludziom żyjącym w Niebieskich Strefach. Dzięki posiadaniu celu w życiu, reszta wymagań potrzebnych do długiego i zdrowego życia zaczyna układać się w jedną całość.

Tryb życia w Niebieskich Strefach polega na zachowaniu równowagi

Nagle lista wszystkiego, z czego składa się tryb życia Niebieskich Stref wydaje się odrobinę onieśmielająca. Sekret polega na tym, że ludzie żyjący w Niebieskich Strefach nie robią niczego nadzwyczajnego. Piją czerwone wino, dogadzają sobie, chodzą do pracy, opiekują się rodziną, stresują się, czasem pewnie wolą też nie wychodzić z domu. Ale robią coś jeszcze - lepiej sobie radzą z robieniem tego wszystkiego z umiarem.

Będziesz się stresować, ale poświęć 5 minut na uspokojenie. Wypijesz parę kieliszków wina, ale potem ogranicz się do dwóch. Ćwiczenia nie muszą oznaczać trzech godzin na siłowni, po prostu przespaceruj się dookoła bloku. Okazuje się, że klucz do zdrowego i długiego życia może być podsumowany jednym słowem: równowaga. Czy Twój tryb życia jest zrównoważony?

Stay up to date. Subscribe to our newsletter.

Który produkt potrzebuję?