Jakie jest 5 etapów świadomości w jodze?

Published:

Joga to starożytna praktyka, która wykracza daleko poza fizyczne pozy. W swej istocie joga jest ścieżką duchowego rozwoju i poszerzonej świadomości. Ważną koncepcją w filozofii jogi jest pięć kleshas lub pięć etapów świadomości.

Zrozumienie tych pięciu kleshas jest kluczem do postępu na ścieżce jogicznej. W miarę postępów w praktyce można obserwować te różne poziomy świadomości z pierwszej ręki. Dzięki oddanej praktyce joga pomaga przejść przez te etapy, aby osiągnąć wyższe stany świadomości.

Więc czym dokładnie jest pięć kleshas lub pięć etapów świadomości w jodze? Proszę to rozłożyć na czynniki pierwsze.

5 Kleshas filozofii jogi

5 Kleshas filozofii jogi

Pięć kleshas to podstawowe pojęcia w tradycyjnej filozofii jogi. Są to:

  1. Avidya - Niewiedza
  2. Asmita - Egoizm
  3. Raga - Załącznik
  4. Dvesha - Niechęć
  5. Abhinivesha - strach przed śmiercią

Te pięć dolegliwości reprezentuje różne poziomy świadomości i źródła cierpienia. Joga ma na celu pomóc nam przekroczyć te ograniczenia i znaleźć wolność.

Zrozumienie pięciu klesas daje nam mapę do zbadania krajobrazu umysłu. Dzięki tym ramom możemy badać własne myśli, nawyki i wzorce.

Etap 1: Avidya - Niewiedza

Avidya tłumaczy się jako "ignorancja" lub "brak mądrości". W filozofii jogi avidya jest podstawową kleshą, która daje początek innym.

Czym dokładnie jest avidya? Odnosi się do ograniczonej perspektywy i braku zrozumienia naszej prawdziwej natury. Jest to niezdolność do spojrzenia poza powierzchowne pozory i połączenia się z naszą boską esencją.

Na etapie awidyi działamy na powierzchownym poziomie świadomości. Wierzymy, że nasza tożsamość wynika z czynników zewnętrznych, takich jak imię, rodzina, praca, majątek, wygląd itp.

Z tego stanu ignorancji gonimy za niewłaściwymi źródłami szczęścia. Nieustannie próbujemy budować ego i zabezpieczyć naszą ograniczoną tożsamość.

Kluczem do wyjścia poza avidya jest zdobycie mądrości na temat naszej prawdziwej Jaźni. Joga i medytacja pomagają usunąć tę zasłonę niewiedzy.

Etap 2: Asmita - Egoizm

Asmita odnosi się do cierpienia egoizmu. Na tym etapie silnie identyfikujemy się z "ja" lub poczuciem własnego "ja".

Kiedy ego jest zaburzone lub zagrożone, reagujemy intensywnymi emocjami. Pragniemy pozytywnego wzmocnienia, aby czuć się dobrze z samym sobą.

Praktykowanie pokory i świadomości bycia świadkiem pomaga nam oderwać się od utożsamiania się z ego. Gdy rozpoznajemy naszą boską naturę, stajemy się mniej przywiązani do światowej walidacji.

Pozycje jogi, które kultywują poddanie się i wewnętrzną siłę, również demontują ego. Pamiętając, że jesteśmy istotami duchowymi w ludzkiej podróży, wznosimy się ponad egoistyczne wymagania.

Etap 3: Raga - Przywiązanie

Trzecią kleshą jest raga lub przywiązanie. Na tym etapie przywiązujemy się do przedmiotów, doświadczeń i ludzi, mając nadzieję, że przyniosą one trwałe spełnienie.

Jednak nic zewnętrznego nie może zadowolić duszy. Tak więc nasze przywiązania nieustannie prowadzą do rozczarowania i cierpienia.

W filozofii jogi wyzwolenie pojawia się, gdy wycofujemy uwagę z zewnętrznych obiektów. Im więcej medytujemy nad boską Jaźnią, tym mniej zależymy od doczesnych przywiązań.

Kultywowanie braku przywiązania lub vairagya jest kluczową praktyką na ścieżce jogicznej. Uwalnianie przywiązań pozwala nam w pełni żyć chwilą obecną.

Etap 4: Dvesha - Niechęć

Czwartą kleshą jest dvesha, czyli niechęć. Jest to druga strona przywiązania.

Na tym etapie jesteśmy kontrolowani przez silne niechęci, nienawiści i lęki. Odrzucamy nieprzyjemne doświadczenia i odpychamy "negatywne" emocje.

Tworzy to niekończący się cykl biegania za przyjemnością i unikania bólu. Dvesha prowadzi do ogromnej walki i toksyczności.

Joga uczy nas przyjmować wszystkie doświadczenia ze spokojem. Praktykując nieosądzanie, odnajdujemy równowagę.

Postrzeganie życia jako bezstronnego świadka wyzwala nas z uścisku niechęci. Otwieramy się na doskonałość tego, co jest, tu i teraz.

Etap 5: Abhinivesha - Strach przed śmiercią

Ostatnią kleshą jest abhinivesha, czyli strach przed śmiercią. Na tym etapie jesteśmy całkowicie przerażeni myślą o śmierci i śmiertelności.

Aby poradzić sobie z tym strachem, nieustannie trzymamy się życia doczesnego. Pragniemy wiecznej młodości, trwałości i nieśmiertelności.

U podstaw abhinivesha leży utożsamianie się z ograniczonym ciałem i umysłem. Z duchowej perspektywy, naszą prawdziwą esencją jest wieczna dusza.

Medytując nad tą nieskończoną i nieśmiertelną Jaźnią, możemy przezwyciężyć strach przed śmiercią. Zrozumienie, że nasza tymczasowa fizyczna forma jest tylko jednym z etapów życiowej podróży, przynosi wyzwolenie.

Przejście przez 5 Kleshas

Wszyscy przechodzimy przez pięć klesas w różnym rytmie. Nie ma prostej liniowej progresji od jednego etapu do następnego.

Może się okazać, że niektóre klesa pojawiają się silniej w różnych okresach ze względu na okoliczności życiowe. Warstwy również przenikają się w złożony sposób.

Jednak poprzez regularną praktykę jogi i samokształcenie można stopniowo pozbyć się negatywnych nawyków myślenia i bycia.

Kiedy pojawią się trudne emocje, proszę pamiętać o kleshas. Proszę nazwać to, co się pojawia, spotkać się z tym ze współczuciem i wrócić do swojego centrum.

Z czasem Pana/Pani zrozumienie będzie się pogłębiać. Będzie Pan/Pani w mniejszym stopniu polegać na zewnętrznej weryfikacji, stanie się Pan/Pani mniej osądzający/a, będzie Pan/Pani reagować z mniejszym gniewem lub niepokojem.

Chwile spokoju i radości będą częściej przychodzić od wewnątrz. Poczuje się Pan bardziej połączony ze swoim prawdziwym Ja.

Jak joga pomaga przejść przez 5 kleshas?

Celem jogi jest przebicie się przez tę zasłonę kleshas i odkrycie naszego naturalnego stanu spokoju i pełni. W przyborniku jogi znajduje się wiele narzędzi, które pomogą nam w tej podróży. Oto niektóre z najpotężniejszych z nich:

Asana - pozycje jogi

Praktyka fizycznych pozycji jogi lub asan jest niezwykle skuteczna w pracy z pięcioma kleshas. Asany pomagają oczyścić system umysł-ciało i kultywować świadomość.

Oto kilka przykładów, w jaki sposób asana odnosi się do każdej z dolegliwości:

  • Avidya - Pozycje, które budują skupienie i uważność. Utrzymywanie trudnych równowag wzywa nas do chwili obecnej.
  • Asmita - pokorne pozycje, które dają dostęp do wewnętrznej siły i ego. Pozycje takie jak Child's Pose uczą poddania się.
  • Raga - Sekwencje Flow, które wymagają braku przywiązania. Vinyasa wymaga ciągłego odpuszczania.
  • Dvesha - praktykowanie świadomości osądzających myśli, które pojawiają się na temat pozycji lub odczuć ciała.
  • Abhinivesha - Pozycje wymagające odwagi i samoakceptacji, takie jak wygięcia do tyłu i balanse ramion.

Pranajama - praca z oddechem

Pranajama to praktyka kontrolowania oddechu w celu wpływania na energię i umysł. Kiedy uspokajamy oddech, uspokajamy umysł i poszerzamy świadomość.

Głębokie oddychanie jogiczne zwiększa świadomość i uziemienie. Oddech jest zawsze dostępny jako doskonała kotwica, gdy pojawiają się kleshas.

Pratyahara - wycofanie zmysłów

Pratyahara to skierowana do wewnątrz praktyka wycofywania uwagi z zewnętrznej stymulacji sensorycznej. Pozwala nam siedzieć cicho z samym sobą.

Wyłączając ciągły dopływ informacji, rozrywki i hałasu, możemy wejść w głębsze stany medytacji.

Dharana - koncentracja

Dharana oznacza skupioną koncentrację i jednopunktową świadomość. Praktyka ta rozwija laserową zdolność do zwracania uwagi.

Ten poziom koncentracji usuwa rozproszenie i otępienie, ujawniając naszą świetlistą wewnętrzną naturę.

Dhyana - Medytacja

Dhyana odnosi się do głębokiej medytacji lub absorpcji. W medytacji przekraczamy nasz ograniczony ego-umysł, aby doświadczyć wyższych stanów świadomości.

Wielokrotnie wchodząc w ten głęboki spokój, przeorientowujemy się na wolność i błogość Jaźni.

Samadhi - Jedność

Samadhi to czysta błogość świadomości jedności. W tym stanie porzucamy wszelkie iluzje oddzielenia i łączymy się ze świętym źródłem.

Każda chwila tutaj odkrywa głębokie prawdy o naszych wzajemnych powiązaniach. To jest najwyższy cel jogi.

Joga oferuje wolność od 5 Kleshas

Klesas wyjaśniają, dlaczego ludzkie życie wypełnione jest tak wielkim cierpieniem i brakiem równowagi. Podążając ośmioraką ścieżką jogi, kultywujemy mądrość i spokój, aby wznieść się ponad te pułapki.

Podróż ta wymaga odwagi, współczucia i oddania naszemu wewnętrznemu światłu. Kiedy kopiemy głęboko, aby znaleźć prawdę i działamy z tego miejsca autentyczności, inspirujemy ludzi wokół nas.

Gdy coraz więcej ludzi się budzi, tworzymy pozytywny efekt falowania świadomości. Obyśmy wszyscy znaleźli wolność od kleshas i napełnili ten świat światłem jogi!

Krótka wzmianka o CBD i jego korzyściach

Gdy badamy rozszerzoną świadomość poprzez jogę, niektórzy praktycy uważają, że konopie indyjskie i CBD są pomocnym uzupełnieniem.

CBD jest jednym z aktywnych związków występujących w konopiach indyjskich. Oferuje potencjalne efekty terapeutyczne bez powodowania odurzenia.

CBD jest sprzedawane w różnych formach, w tym olejków cbd, nalewek, kapsułek cbd, środków do stosowania miejscowego, żelków i innych. Ważne jest, aby kupować wysokiej jakości CBD od zaufanych marek.

Przy świadomym stosowaniu olej CBD może wspierać wewnętrzny spokój między sesjami jogi. Jednak rozwój świadomości ostatecznie pochodzi z wewnątrz. Żadna zewnętrzna substancja nie może wykonać tej pracy za Państwa!

Konsekwentna praktyka jogi oświetla drogę do wolności i błogości. Przechodząc przez klesas, powracamy do naszej prawdziwej natury poza wszelkimi ograniczeniami. To jest klejnot, którego szukamy.

Kleshas są kluczową koncepcją w filozofii jogicznej. Poniżej znajdą Państwo szczegółowe odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące tych pięciu przypadłości, które ograniczają świadomość. Zrozumienie kleshas zapewnia mapę drogową do rozwoju świadomości poprzez jogę.

Czym jest 5 kleshas?

Pięć kleshas, jak opisano w starożytnych tekstach jogi, to:

  • Avidya - niewiedza, brak mądrości
  • Asmita - Egoizm, jaźń
  • Raga - Załącznik
  • Dvesha - niechęć, opór
  • Abhinivesha - strach przed śmiercią

Reprezentują one przeszkody w jasnym postrzeganiu rzeczywistości. Joga zapewnia narzędzia do przezwyciężenia kleshas i odblokowania wyższych stanów istnienia.

W jaki sposób 5 klesas odnosi się do umysłu?

Kleshas odzwierciedlają wzorce umysłu, które filtrują naszą percepcję i zniekształcają rzeczywistość. Na przykład ego rzutuje nasze lęki i pragnienia na świat. Przywiązanie powoduje, że trzymamy się pewnych idei na temat tego, jak rzeczy "powinny" wyglądać. Niechęć sprawia, że odpychamy od siebie niechciane doświadczenia.

Kiedy pojawiają się te dolegliwości, grzęźniemy w ograniczonych ramach myślenia. Kleshas ograniczają naszą świadomość, uniemożliwiając nam wyraźne widzenie. Joga ma na celu rozwikłanie negatywnych nawyków umysłowych poprzez praktyki takie jak medytacja.

Co powoduje powstanie 5 klesa?

Na podstawowym poziomie kleshas wynikają z iluzji oddzielenia. Kiedy zapominamy o naszej boskiej naturze, tracimy kontakt z doskonałością chwili obecnej.

Błędnie wierzymy, że szczęście pochodzi z zewnętrznych źródeł. Dlatego nieustannie gonimy za rzeczami materialnymi i związkami. Kiedy zachodzi nieunikniona zmiana, doświadczamy strachu i cierpienia.

Kleshas mają również swoje korzenie w doświadczeniach z dzieciństwa, które wpłynęły na naszą perspektywę świata. Niezabliźnione rany emocjonalne mogą z czasem utrwalić te szkodliwe wzorce.

W jaki sposób klesa prowadzą do cierpienia?

Kleshas zasiewają nasiona cierpienia na kilka kluczowych sposobów:

  • Zniekształcają rzeczywistość i trzymają nas w pułapce iluzji
  • Uniemożliwiają nam pełne życie chwilą obecną
  • Prowadzą do pogoni za niespełnionymi pragnieniami
  • Tworzą cykle negatywnej reaktywności emocjonalnej
  • Oddzielają nas od wewnętrznego spokoju i radości

Cierpienie to utrzymuje się, dopóki nie zbadamy głęboko, aby uświadomić sobie podstawowe kleshas. Następnie musimy kultywować nowe nawyki umysłowe poprzez praktykę duchową.

Jaki jest związek między 5 kleshami?

Kleshas są ze sobą powiązane. Avidya, czyli niewiedza o naszej prawdziwej naturze, powoduje powstawanie innych nieszczęść.

Asmita wynika z powierzchownego poczucia siebie, które prowadzi do raga (przywiązania) i dvesha (niechęci), gdy gonimy za przyjemnością i odrzucamy ból.

Abhinivesha (strach przed śmiercią) pochodzi z zagrożenia dla tego ograniczonego ego. Postęp na ścieżce jogicznej polega na rozwikłaniu warstw w celu ujawnienia Prawdy.

Jak mogę obserwować 5 kleshas w moim życiu?

Proszę zacząć od poznania kluczowych atrybutów każdej z klesha. Gdy zauważą Państwo myśli, emocje lub zachowania związane z ignorancją, egoizmem, przywiązaniem, niechęcią lub strachem, proszę nazwać tę przypadłość.

Proszę sprawdzić, kiedy i w jaki sposób klesha zniekształca Pana/Pani myślenie. Jak wpływa na pańską mowę i działania? Jakie cierpienie lub konflikt wywołuje?

Z czasem świadomość ta przełamuje nawykowe wzorce myślowe, aby ujawnić głębszą mądrość. Na początku może to być niewygodne, ale prowadzi do wolności.

Jaki jest cel 5 kleshas w jodze?

Kleshas zapewniają ramy do zrozumienia działania ludzkiej świadomości. Wyjaśniają przyczyny cierpienia i niepożądanych działań.

Ta mapa prowadzi jogiczne dociekania i rozwój. Kultywujemy współczucie dla tych tendencji jako części uniwersalnego ludzkiego doświadczenia. Badając własne umysły, dążymy do jasności.

W jaki sposób joga może pomóc przezwyciężyć 5 kleshas?

Ośmioraka ścieżka jogi oferuje wiele narzędzi do transformacji świadomości i zakończenia cierpienia.

Na przykład, medytacja rozwija wgląd, aby przebić się przez błędne postrzeganie. Asana sprawia, że stajemy się bardziej obecni i oderwani. Pratyahara wycofuje uwagę do wewnątrz. Dharana buduje koncentrację pośród rozproszeń.

Intonowanie sutr przemienia umysł. Akty służby zmniejszają egoizm. Nasza perspektywa ewoluuje etap po etapie wraz z oddaną praktyką.

Co się dzieje, gdy przekracza pan 5 klesas?

W miarę jak kleshas słabnie, częściej dostosowujemy się do naszej boskiej esencji. Bezwarunkowo akceptujemy wszystkie doświadczenia, pozostając w centrum.

Wydarzenia zewnętrzne nie kontrolują już naszego wewnętrznego stanu. Widzimy rzeczywistość wyraźnie i działamy mądrze. Błędne utożsamianie się z ego znika.

Pokój, radość i jedność rozwijają się naturalnie. Służymy najwyższemu dobru zamiast osobistym pragnieniom. To jest ostateczny cel klasycznej jogi.

Czy kleszny są złe lub szkodliwe?

Kleshas nie są z natury złe, to tylko przejawy nieświadomości obecne w pewnym stopniu u wszystkich ludzi. Gdy się budzimy, uczymy się ze współczuciem pracować z tymi ograniczającymi energiami, jednocześnie szanując ich cel.

Tłumienie trudności często przynosi odwrotny skutek. Musimy spotkać się z kleshas z otwartością i cierpliwością, aby umiejętna transformacja mogła się rozwinąć. To zrozumienie zapobiega surowej samoocenie.

Czy może Pan całkowicie zniszczyć 5 klesa?

Klasyczna mądrość jogiczna mówi, że możemy w pełni wykorzenić cierpienia poprzez oddaną praktykę w czasie. Współczesna psychologia oferuje jednak bardziej zniuansowany pogląd.

Możemy być w stanie rozluźnić kleshas na tyle, by nie kontrolowały już naszego życia i nie powodowały cierpienia. Ale wzorce zakorzenione przez dziesięciolecia nie znikną z dnia na dzień, jeśli w ogóle.

Celem nie jest doskonałość, ale zwiększenie świadomości. Dzięki uważności nawet głęboko zakorzenione kilesa mają niewielki wpływ na nasze myśli, słowa i czyny.

Czy kleszny są uniwersalne czy osobiste?

Pięć klesa odzwierciedla tendencje wpisane w ludzką kondycję. Wszyscy doświadczamy avidya, asmita, raga, dvesha i abhinivesha w różnym stopniu.

Jednak to, w jaki sposób klesa się manifestują, zależy od naszej indywidualnej psychiki i doświadczeń życiowych. Na przykład, możemy być bardziej podatni na pewne dolegliwości, takie jak przywiązanie lub niechęć.

Osobista świadomość i wysiłek są wymagane, aby zaobserwować, w jaki sposób kleshas działają w wyjątkowy sposób poprzez nas. Aktywne badanie siebie pozwala nam odkryć tę subtelną dynamikę.

Czy mogę pracować nad kleshas samodzielnie, czy potrzebuję nauczyciela?

Możliwe jest samodzielne zgłębianie kleshas poprzez uważność, autorefleksję i konsekwentną praktykę jogi. Jednak wykwalifikowany nauczyciel może zapewnić nieocenione wskazówki.

Doświadczony instruktor zauważy wzorce klesha, których Państwo nie dostrzegają i zaoferuje informacje zwrotne. Nauka filozofii jogi zapewnia niezbędne zrozumienie mapy. Interakcja ze społecznością również przyspiesza ewolucję.

Nikt jednak nie może wykonać tej pracy za Państwa. Regularna indywidualna praktyka jest niezbędna do transformacji świadomości. Zewnętrzne wsparcie uzupełnia wewnętrzny wysiłek.

Jak mogę podzielić się tym, czego się nauczyłem, aby pomóc innym zmagającym się z kleshas?

Najlepszym sposobem na pomaganie innym jest ciągłe rozwijanie swojej świadomości. Kiedy uosabia Pan spokój i wolność, ludzie są zainspirowani.

Mogą Państwo wyjaśnić podstawowe ramy klesha i to, w jaki sposób joga pomaga. Proszę podzielić się praktykami, które sprawdziły się w Pani przypadku. Ale podróż jest inna dla każdej osoby.

Proszę ze współczuciem spotykać się z ludźmi tam, gdzie są. Proszę nie oceniać ich tempa ani nie narzucać "rozwiązań". Pana spokój jest zaraźliwy i podnoszący na duchu.

Podsumowanie

Filozofia jogi opisuje 5 kleshas lub przypadłości, które ograniczają świadomość: avidya (ignorancja), asmita (ego), raga (przywiązanie), dvesha (niechęć) i abhinivesha (strach przed śmiercią). Te nieświadome wzorce powodują cierpienie poprzez zniekształcanie rzeczywistości, wzmacnianie egoistycznych pragnień i tworzenie reaktywności. Avidya, czyli brak samoświadomości, leży u podstaw innych klesas. Joga oferuje praktyki takie jak medytacja, samopoznanie, praca z oddechem i mantra, które pozwalają uwolnić się od negatywnych nawyków umysłowych i przekroczyć klesas. Dzięki oddanej sadhanie możemy osiągnąć wyższe stany bycia poza tymi przeszkodami. Kleshas nie są jednak "złe" ani nie należy ich tłumić. Są to wrodzone ludzkie tendencje, którym musimy stawić czoła ze współczuciem. Podczas gdy klasyczna joga mówi, że możemy w pełni wykorzenić kleshas, współczesna psychologia sugeruje, że możemy jedynie zmniejszyć ich wpływ poprzez uważność. Tak czy inaczej, zwiększona świadomość pozwala nam rozwijać się duchowo i działać mądrze. Podróż ta wymaga aktywnego wysiłku, a jednocześnie akceptacji miejsca, w którym obecnie się znajdujemy.

Zarejestruj się do naszego newslettera i otrzymaj 10% zniżki na Twoje następne zamówienie

Który produkt potrzebuję?